מנהיגות מהי?

כל אדם צריך מישהו אחד שיאמין בו

בראיון שנערך עם יורגן קלופ באתר הרשמי של ליברפול לפני הגמר הוא הסביר מה זו מבחינתו מנהיגות:

הביטחון העצמי שלי גדול מספיק כדי שאני אאפשר לאנשים לגדול לצידי" אמר. "זה מאוד חשוב שאתה אמפתי, שאתה מנסה להבין את האנשים סביבך ושאתה נותן את תמיכתך האמיתית לאנשים סביבך. ככה כולם יעבדו. זה מנהיגות: הרבה אנשים סביבך עם ידע גדול משלך. אתה לא צריך להתנהג כאילו אתה יודע הכל, תהיה מוכן להודות 'אין לי מושג ברגע זה, תנו לי שתי דקות ואולי יהיה לי קצת מושג'. ככה אני מבין את זה. אין כאן 'פילוסופיה', זו דרך החיים שלי".

בדרכו הישירה והכנה קלופ סיכם כאן את כל התורה כולה. את מה שעולה מאות אלפי דולרים ללמוד בבתי הספר למנהיגות פוליטית ועסקית באוקספורד או בהארוואד.

תסתכלו על התמונה הזו. שלא בטובתו ג'ורדן הנדרסון קיבל את התפקיד הכי קשה בעולם הכדורגל – להיות קפטן ליברפול אחרי סטיבל ג'רארד. זה בערך כמו להיות קיסר צרפת אחרי נפוליאון. אין לך סיכוי לצאת מזה טוב.

ובאמת, הנדרסון קיבל לא מעט ביקורת בשנים האחרונות. גם על היכולת וגם על המנהיגות שלו. הצל הענק של ג'רארד ליווה אותו לכל מקום. אבל קלופ האמין בו, תמך בו גם ברגעים הקשים וכך נתן לו לצמוח ולגדול, גם לשחקן מצוין וגם למנהיג. ההוכחה הכי טובה לכך שלראות אותו מניף את גביע האלופות עבור ליברפול הייתה הדבר הכי טבעי בעולם. הוא נכנס כעת לרשימה מצומצמת מאוד של אגדות שעשו זאת, ואף אחד לא חושב שהוא נראה מוזר שם.

כל אדם, לא משנה באיזה תפקיד ובאיזה רמת אחריות, צריך מישהו שיאמין בו. הורה, מורה, מאמן. כשקלופ נותן לאנשים מסביבו את הביטחון שהם יודעים לא פחות טוב ממנו, הוא נוטע בהם את התחושה שהוא מאמין בהם, ביכולות שלהם. ואז הם יכולים לממש את מלוא הפוטנציאל הגלום בהם.

בשביל זה צריך להיות אדם בעל בטחון עצמי. כזה שלא חושש להודות שהוא לא יודע הכול, שלפעמים הוא גם טועה. להודות שהוא לא מושלם ושגם לו יש מה ללמוד מכל אחד, אפילו אם הוא אחד משניים-שלושה המאמנים הטובים בעולם.

לעומת זאת, ישנם מנהיגים שביסודם הם חסרי בטחון. הם יכולים להיות מאוד כריזמטיים ובכך לשוות דימוי שגוי של אנשים "חזקים" בעלי בטחון עצמי בשמיים. אבל האמת היא, שעמוק בפנים הם אנשים חלשים. אנשים שכנראה לא האמינו בהם כשהם היו צעירים וגדלו לתוך סיטואציה שבה חשו שהם תמיד צריכים להוכיח את עצמם ולהיות "יותר טובים מכולם".

המנהיגות של אנשים כאלה תתאפיין בכך שהם יבטלו תמיד את דעתם של אחרים. הם ידאגו שיהיו לצדם רק כאלה שמסכימים אתם ומספרים להם כל הזמן כמה הם "גדולים" ו"חכמים". הם לעולם לא יתנו למנהיגות עתידית לצמוח לצדם. כל מנהיג פוטנציאלי בסביבתם ייתפס כאיום והם ידאגו להקטין אותו ולחסל את האיום הזה מבעוד מועד.

הם ישכנעו אנשים שרק הם יודעים מה טוב בשבילם. ורק הם יכולים לשמור עליהם. כדי לעשות את זה הם ידאגו להשאיר אותם חלשים ומפוחדים ויספרו להם כל הזמן כמה העולם הוא מקום מסוכן ואיך "כולם נגדנו" וצריך להישמר ולהיזהר.

למרבה הצער, לא פעם זה מצליח. לפעמים הם אפילו נהיים ראשי ממשלה.

פורסם בקטגוריה debuzzer, כל הרשימות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.