מתנחל בעל כורחי

ביום שישי האחרון קמתי בבוקר וגיליתי לתדהמתי שהפכתי בלי שאף אחד שאל אותי למתנחל. כותרות העיתונים בישרו שלמורת רוחם של כל העולם ואשתו ישראל חוזרת לבנות במזרח-ירושלים. כשפניתי לקרוא היכן בדיוק במזרח-ירושלים ישראל בונה? גיליתי לתדהמתי שמדובר כאן, ממש מתחת לבית שלי! בשכונת רמות בירושלים בה אני מתגורר מגיל שלוש .

למי שלא מכיר אז כמה פרטים על שכונת רמות- ראשית היא ממוקמת בכלל בצפון-מערב העיר וממש לא במזרחה. זוהי השכונה הנושקת לכביש מספר אחת המוביל לבירה והשכונה הראשונה שתראו אם תעיפו מבט שמאלה כשאתם נכנסים לירושלים.

רמות מונה למעלה מ- 47,000 תושבים מה שהופך אותה כיום לשכונה הגדולה ביותר בירושלים. למרות שעברה בשנים האחרונות תהליך התחרדות מסוים היא עדיין מכילה מגוון רחב של אוכלוסייה הכולל חילוניים, דתיים-לאומיים, עולים חדשים וותיקים.

רמות איננה מהשכונות שנקראות "בתוך הקונצנזוס"- היא הקונצנזוס עצמו. מעולם לא עלתה לדיון בשום משא ומן מדיני או נכללה באי אילו שהמה מפות של הסדר עתידי כזה או אחר. גם השמאלני הקיצוני ביותר לא יעלה על דעתו לפנות ביום מן הימים את השכונה הגדולה ביותר בירושלים שממוקמת בקצה הצפון-מערבי של העיר ומכילה קרוב לחמישים אלף תושבים.

רמות היא ההתנחלות בדיוק כמו שרמת-אביב היא ההתנחלות. מי שבכל זאת יעלה זאת על דעתו עדיף לו שיודיע שאינו רואה בכלל בירושלים חלק ממדינת ישראל (ואולי בעצם הם צודקים אוהדי הפועל כשהם שרים לנו "ירושלים זה לא אירופה, ירושלים זה ירדן"…).

750 יחידות הדיור שאמורות להיבנות בשכונה אמורות לתת פיתרון למצוקת הדיור ההולכת וגדלה בירושלים (כמו בשאר חלקי הארץ), במיוחד לזוגות צעירים, ולחזק דמוגרפית את השכונה באוכלוסייה צעירה ויצרנית – בעיקר אותם אנשי היי-טק העובדים במפעלים הרבים בפארק התעשייתי בהר-חוצבים הממוקם בפאתי השכונה וגדל בקצב מרשים (הר-חוצבים הוא "עמק הסיליקון הירושלמי" ושם נמצא בין השאר 'אינטל ירושלים', מפעל הייצור הראשון של אינטל מחוץ לארה"ב).

אלא שמסתבר שמי שדווקא כן מעלה זאת על דעתו הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו. מנהיג "המחנה הלאומי", הוא ולא אחר. כך אני לומד הבוקר שבניית אותם 750 יחידות שכבר אושרו הוקפאה לעת עתה דה-פקטו כדי "לא להרגיז את האמריקאים".

ההתנהלות של נתניהו מאז נכנס לתפקיד ראש-הממשלה תכליתה מריחה ומסמוס, העברת זמן בכדי לשרוד כמה שיותר על הכיסא במשרד ראש-הממשלה. אין בה שום ראייה לטווח רחוק או חשיבה אסטרטגית. בהעדר עמוד שדרה יציב אין זה פלא שכל אחד מנסה אותו למשוך לצד אחר ונתניהו נע כמטוטלת.

רק בשבוע שעבר ראינו אותו שובר ימינה ומעביר בממשלה את חוק הנאמנות הטיפשי והמיותר (מי שירצה להתאזרח כאן יהיה מוכן גם להישבע שהוא מניח כל בוקר תפילין, מתפלל שלוש תפילות ביום ושומר נגיעה) ומייד אחר-כך, כאמור, מערער באופן גס את הלגיטימציה של הריבונות הישראלית בירושלים.

כך יוצא שכיום יושבת בירושלים ממשלה שמצד אחד נוקטת באופן מעשי במדיניות שמאל-קיצוני ופוגעת באינטרסים הקיומיים של מדינת ישראל, ומצד שני מערערת את הלגיטימציה של מדינת ישראל בעולם כולו ומשווה לה תדמית קיצונית על סף הלאומנית.

מדינת ישראל צריכה לקבוע את גבולותיה ולהגדיר את אופייה הלאומי בעצמה תוך שיח פנימי שנותן ביטוי לכל הקולות בחברה הישראלית שבסופו הכרעה ברורה. אלא שכדי להגיע להכרעה כזו צריך מנהיגות עם חזון, עם דרך ברורה ועם נכונות לקחת אחריות על השלכותיה.

יש מנהיגות כזו בישראל, היא יושבת (ראש) באופוזיציה. המנהיגות שיושבת כיום בממשלה, לעומת זאת, מובילה אותנו בדרך שבה אנו "גם אוכלים את הפירות הבאושים וגם מגורשים מהעיר".

null

רמות, מבט פנורמי; למטה: מפת השכונות בירושלים (רמות מוקפת בעיגול האדום)

null

פורסם בקטגוריה בבל, כל הרשימות, עם התגים , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

16 תגובות בנושא מתנחל בעל כורחי

  1. מאת חנן כהן‏:

    תאהב את זה או לא, חלק גדול משכונת רמות נמצא צפונית לקו שביתת הנשק של 1949. הנה קישור למפה. https://bit.ly/blekH1

    אם תסתכל קצת מערבה, תוכל לראות שמבשרת ציון בנויה בדיוק עד לאותו הקו והר אדר בנוי בדיוק מעבר לאותו הקו.

    אם תמשיך עוד מערבה תראה שיש חלק מכביש מספר 1 שנמצא מעבר לקו ואנשים הצליחו להתחמק מדו"ח תנועה בגלל זה.

  2. מאת מ"ם אחרת‏:

    ככה שרים הפועל? "ירושלים זה לא אירופה, ירושלים זה ירדן"…?
    זונות.

  3. מאת דוד מירושלים‏:

    מ"ם, זה שיר ידוע למדי ביציעי הקומוניסטים מיפו. חלוקת העבודה די ברורה, הקהל שלנו שר שירי גזענות, בערות וטמטום. והקהל שלהם שר בעיקר שירי רישעות; כמו למשל השיר המפורסם הזה:

    ‏(על בסיס הלחן של 'שישו את ירושלים')

    "שימו את ירושלים בירדן
    תחלקו אותה לשניים, תחלקו לשניים
    שימו את ירושלים בירדן
    תנו אותה לפלסטינים

    שימו את ירושלים בירדן
    תנו אותה לפלסטינים, תנו לפלסטינים
    שימו את ירושלים בירדן
    בגבולות 67'

    פזמון:
    כי לא צריך את טדי וגם לא את בית"ר
    לא ת'כותל, לא ת'כנסת
    כי כל דבר בעיר הזאת הוא מיותר
    גם כשמתחתנים פה הרצפה קורסת."

    שקיים לו גם שיר ההמשך
    'שימו את מכבי בתאים
    הם קיבלו אותם בלי מכרז
    שימו את מכבי בתאים
    תמלאו אותם בגז'

    אין ספק לגבי היצירתיות

  4. מאת שחר‏:

    ככל שישראל מתמהמהת ברצון וביכולת להכריע לגבי השטחים המוחזקים נמשיך לשלם בבידוד,מדיני,חברתי, וכלכלי.
    הזמן פועל לטובת הפלשתינאים אשר מצידם לא עושים מאמץ מיוחד להגיע להסדר איתנו.
    לצערי רק אחרי שנקבל מכה כואבת, כמו מלחמה בשלוש חזיתות תהיה ההנהגה בישראל מוכנה לוויתורים כאלה.
    לגבי השירים,בתור אוהד הפועל זה מחליא אותי,ובתוספת האלימות הרגילה שאני רואה בטלוויזיה,גורמים לי להמשיך את ההיעדרות שלי מהמגרשים זה יותר מ- 15 שנה.

  5. מאת דוד מירושלים‏:

    אגב איציק, אנחנו הולכים להיות ההתנחלות הירושלמית עם הקניון הכי גדול (-:

  6. מאת מ"ם אחרת‏:

    דוד תודה. כל יום לומדים משהו חדש.
    הקהל שלהם יצירתי, פרט לסיפור תינוק אובארוב הם בד"כ מאד משעשעים.

  7. מאת דוד מירושלים‏:

    בכיף מ"ם שישית.
    מקווה שנהנית

  8. דוד,
    אכן התוכניות מרשימות, רק שלא יקפיאו עכשיו גם את הבנייה שלו (מזל שהספקנו להרחיב את הבית לפני מס' שנים…).

    ובעניין אחר, תודה על כך שעדכנת אותי שאתמול צויינו 130 להולדתו של מורינו ורבנו- ז'בו. חבל רק ששחקנינו ציינו את היום החשוב הזה בהפסד..

  9. חנן,
    מתנצל שתגובתך אושרה באיחור- רק כעת ראיתי אותה.
    לעניין עצמו: קו שביתת הנשק של 49' רלוונטי למה בדיוק? ולמה ללכת רק עד 49' ולא להסכמי סייקס-פיקו או לוועדת פיל? או בעצם למה לא עוד אחורה לתקופת הממלוקים או הצלבנים? ובתקופת דוד המלך, השטח של רמות היה בתוך שטחי הממלכה או מחוצה להם?

    רוצה לומר- מפות שמישהו שירטט בנקודת זמן מסויימת רלוונטיות בדיוק לאותה נקודת זמן. מה שרלוונטי בנקודת הזמן בה שלנו זה האם רמות נמצאת בתוך שטח של אוכלוסייה פלסטינית- והיא לא, והאם היא מונעת באיזושהי צורה רצף טריטוריאלי למדינה פלסטינית אם וכאשר תקום אחת כזו- והיא לא.

    אני לא יודע מה הזוי יותר- זה שהגענו ליום שצריך להבהיר את זה, או זה שהיום הזה הגיע כש"המחנה הלאומי" הוא זה שנמצא בשלטון.

  10. מאת old timer‏:

    Itzik:

    If Ramot which was set up on land taken in 1967 is like Tel Aviv, and Tapuach was also set up on land occupied in 1967 does this mean that Tapuach is also the same as Tel Aviv?

    You know where I'm coming from. I do not want to give up Ramot but lets be clear. So long as we are not out of 99% of the Territories, Ramot is fair game. We cannot negotiate with ourselves only.

    That's pretty much the basic frame of reference

  11. פינגבאק: ירושלים האחרת » מגיע לנו

  12. ot,
    אני ניגש לכל הסוגיה של ההתנחלויות מגישה פרגמטית ולא עקרונית. מבחינתי השאלה מתי ובאיזה נסיבות נכבש/שוחרר/יושב השטח היא שאלה אקדמית ולא רלוונטית. מה שרלוונטי הוא חלוקת הארץ- שטחים שנמצאים בלב אוכלוסייה פלסטינית,כמו תשעים ומשהו אחוז מההתנחלויות, יש לפנות כי הם מונעים את חלוקת הארץ. שטחים, כמו רמות, שנמצאים בתוך רצף טריטוריאלי של אוכלוסייה יהודית הם מחוץ לדיון ובכל הסכם עתידי יישארו בשטח ישראל. לכן רמות=תל-אביב אבל לא שווה תפוח (לא בא להגיד שרמות יותר או פחות חשובה מתפוח, פשוט זו המציאות בשטח). 

    מה שכן, אני מסכים שכל עוד אנחנו לא מייצרים יוזמה מדינית- במשותף עם הפלסטינים או באופן חד צדדי שאני מאמין שהוא יותר מעשי- המציאות משחקת לרעתנו ואנחנו מתחילים לאבד לגיטימציה גם על שטחים שמעולם לא עלו לדיון.

  13. מאת תומר‏:

    אני מסכים לחלוטין שאלו הבעיות שנוצרות כשאין מדיניות ברורה אבל שמעתי את ליבני מתייחסת לעניין ההקפאה וקצת צרם לי. היא דיברה על כך שבתקופת קדימה ישראל הצליחה לבנות בשקט מבלי להרגיז אף אחד כי"האמינו לנו". בסך הכול הנצחה של אותה אין מדיניות, של אותה אי נכונות לקבוע לכאן או לכאן אבל עם תלבושת יותר מוצלחת. כשהיא באופוזיציה זה נשמע טוב , אבל לא ראיתי את קדימה יוזמת כשהיא הייתה בשלטון.

  14. תומר,
    הבנייה שלבני מדברת עליה היתה בעיקר בגושי ההתנחלויות שבכל הסכם עתידי יישארו בגבולות ישראל (מקסימום תמורת חילופי שטחים). קדימה וספציפית לבני בהחלט יזמו כשהם היו בשלטון- הייתה את תוכנית ההתכנסות שבעצם הייתה אמורה להיות המשך של תוכנית ההתנתקות ומלחמת לבנון השנייה טירפדה אותה. והיה גם המו"מ עם אבון-מאזן והצעות מרחיקות לכת שאולמרט עצמו מעיד כיום שניתנו לו- מה שאגב, מוביל אותי שוב למסקנה שהפלסטינים לא באמת רוצים מדינה (מסיבותיהם שלהם) ולכן ישראל צריכה לעשות מעשה ולצאת מהשטחים בלי לחכות להסכם שלא יגיע בקרוב.

  15. מאת גלעד‏:

    גם אני רמותניק, מגיל 0 ובן גילה של השכונה. והשכונה היא התנחלות, נקודה. ההגדרה של התנחלות היא הגדרה משפטית, וההחלטה מה לעשות עם ההתנחלויות היא החלטה פוליטית. מבחינה חוקית לפלסטינים יש את הזכות לתבוע את הפינוי שלי מהבית שנולדתי בו, נקודה. אם הם יבחרו במסגרת משא ומתן לממש את הזכות הזאת באופן אחר (חילופי שטחים, למשל) זה יהיה נדיב מצידם.

    אגב, רצף טריטוריאלי בין רמות לירושלים אין. זה כמו גילה: בנו כביש ארוך-ארוך מהקצה הפריפריאלי ביותר העיר המערבית ב-1967 והצניחו בקצה שלו שכונה. בפועל זה יותר פרבר מאשר שכונה. וזה פרבר שהתחרד, ומתנחרד, ובדרך להפוך להיות מקום כמו מודיעין עילית.

  16. גלעד,
    אם כבר, אז למי שיש זכות לדרוש את פינוייך היא לממלכה הירדנית שממנה השטח נכבש/שוחרר. ואם לעקוב את אותו הגיון אז 95% מהעולם בסכנת פינוי מבתיהם- האם אתה מכיר שטח כלשהו בעולם שבו יושבים מתיישביו המקוריים מששת ימי בראשית? רוצה לומר- האם זה היה מוסרי או לא לבנות את רמות זו שאלה אקדמית, מתוקף כך שאתה מתגורר בשכונה אני מניח שעמדתך בנושא דומה לשלי, מה שמשאיר את השאלה המעשית- ומעשית בשום דרך רמות לא יכולה או אמורה להיות חלק ממו"מ.

סגור לתגובות.