שעת כדור-הארץ

null

אל גור מסתבך. לגורו הגדול של הגלובל-וורמינג, מסתבר, לא תזיק מקלחת קרה גם בלי קשר לחור באוזון.

זאת אחרי שרק לאחרונה התבשרנו שמי שמתריע תחת כל עץ רענן על החורים ברקמה שמקיפה את כוכב הלכת שלנו, מתקשה לשמור אפילו על הרקמה המשפחתית אצלו בבית.

לפעמים קצת קשה לי להסביר למה אני לא ממש מתחבר לכל מיני קמפיינים כמו זה של התחממות כדור-הארץ, הרעבים באפריקה או העובדים הזרים בתל-אביב.

בדרך כלל, מי שמובילים את הקמפיינים האלה הם אולטרה-ליברלים שיד ביד עם הדאגה מכמירת הלב הזו שלהם לכל מסכני העולם דוגלים באינדיבדואליזם קיצוני ובזים לערכי המשפחה.

אולי אני שמרן ומיושן, אבל אותי לימדו שלהיות אדם טוב זה דבר ראשון להיות אח טוב, בעל טוב, הורה טוב. שלאהוב את הזולת זה לאהוב את האחים והאחיות שלך, את השכנים מלמטה ואת החברים לכיתה. ש"צדקה מתחילה בבית" ו"עניי עירך קודמים".

אבל בדורנו, עליו נדמה כי נאמר הפסוק: "ויאמרו על טמא טהור ועל טהור טמא ואת אשר אסרתי התירו ואת אשר התרתי אסרו" נתהפכו היוצרות.

בעוד משפחה וילדים זה "פאסה", ערבות הדדית היא חתימה על משכנתא ומישהו "איכותי" הוא אחד שיושב באספרסו-באר הנכונים, נדמה שכולם (טוב, לפחות כל מי שבניגוד אלי נמצא בעניינים) דואגים לכל מי ומה שנמצא כמה שיותר רחוק מהם – לדובים בקוטב, לדגים באוקיינוס ולשבטים הכי נידחים בקצה הכמה-שיותר-רחוק-מהם של העולם.

מצטער, לא קונה.

פורסם בקטגוריה בבל, כל הרשימות, נשמת כל חי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

7 תגובות בנושא שעת כדור-הארץ

  1. מאת אביאל‏:

    אני אישית לא חושב שיש לקשר בין הדברים, מה שהוא עושה בביתו זה עניינו שלו. יש קצת בעיה עם התפיסה שלך, צריך להיות מאה אחוז צדיק כדי לעסוק בעניינים ציבוריים ? בקצב הזה לאף אחד לא יהיה אכפת מאף אחד.

    זה שהוא בוגד באשתו לא אומר שאין משהו טוב במאבק שהוא מנהל (אולי אפילו כדי לחזור לחיים הפוליטיים) נגד ההתחממות הגלובלית, שהוא דבר חשוב בפני עצמו, לא ?

  2. מאת תומר‏:

    אתה שוב חוטא בהכללות. כל האולטרא ליברלים דוגלים באינידיבידואליזם קיצוני ובזים לערכי המשפחה? ואין שמרנים שבזים לערכי משפחה?
    להיות אח טוב ובעל טוב(מושגים די חסרי הגדרה, מי קובע מהו אבא טוב?) צריכים באמת לסתור את הדאגה לזולת שאיננו מכירים? והאם זה לא אינידבידואליזם קיצוני משל עצמו(אני דואג לי ולמכריי בלבד)?
    לא מתאים לך לבוא ולקחת איזו ידיעה צהובה, לחבר אותה לשמועה הזויה וליצור מכך איזושהי תובנה שאמורה לשקף משמעות. אני הרבה פעמים לא מסכים איתך, אבל אני לא מכיר אותך כאחד שחוטא בפשטנות כזו. נראה לי שלאחרונה אתה פשוט מסמן ליברלים, שמאלנים וכדומה כמטרות ויורה את כל מה שיש לך, גם אם אין לך יותר מידי. אתה אומר זאת בעצמך, אתה לא נרתע מהקמפיינים האלה בגלל שאתה לא מסכים איתם אלא בגלל הזהות של מי שמוביל אותם.

  3. אני מדבר על מגמות. יש מתאם בין ליברליזם לאינדיבידואליזם. כיום בחברה (המערבית בעיקר, זאת שאנחנו הכי מושפעים ממנה) ככל שערכים אינדיבידואלים כגון שאיפה להצלחה חומרית, סיפוקים מידיים ו"הגשמה עצמית" תופסים מקום חשוב יותר, כך גם אותה מצפוניות מתחסדת.

    אני לא חושב שתהליכים קורים במקביל במקרה, ולדעתי אם שני תהליכים תופסים תאוצה באותה נקודת זמן היסטורית יש בניהם קשר כזה או אחר.

    אפשר כמובן לפרק כל מקרה לגופו ולהגיד שהכל מקרי ואז בעצם אין מקום לניתוח של תופעות ומגמות.

    זה כמו שנגיד בכדורגל שגרמניה ניצחה את אנגליה כי השחקנים שלה תפסו יום טוב והאנגלים תפסו יום רע, וננתק את זה מההקשרים היותר רחבים ומהעובדה ש"איכשהו" בדרך-כלל יוצא שרוב הימים שהאנגלים תופסים הם רעים ושהגרמנים תופסים הם טובים.

    אם אתם רוצים להתמודד עם הטענה- בשמחה. תציעו הסבר חלופי לקשר שאני מצביע עליו.

  4. מאת תומר‏:

    איזה קשר? אתה לוקח מקרה אחד ואתה מכליל בגסות. האם ביבי, שאותו לא מעניינת הסביבה, הוא אב טוב? בעל טוב? למה לדאוג לאיכות הסביבה זו מצפוניות מתחסדת? לשיטתך מחאה נגד הצבת אנטנות סלולריות ליד גן ילדים מעידה על אסקפיזם מחיי משפחה נכונים- לזה אתה רוצה שאני אציע הסבר חלופי? או שזו מחאה לגיטימית בעינך? והרי יש רק לגיטימי בעיני איציק ולא לגיטימי בעיני איציק. אם לדאוג לילדי עובדים זרים זה לא לגיטימי בעינך אז כנראה מי שכן דואג לזה הוא אח רע או אבא רע, אני מצטער אבל זו לא שאלה של רוצה להתמודד עם הטענה או לא, אני פשוט לא מוצא בה שום הגיון.

  5. מאת old timer‏:

    הנחת היסוד של הטקסט לפיה הוא מצביע על מתח בין אגואיזם ואלטרואיזם מומצאת על מנת להוכיח את הנקודה. עלה על דעתך שהקמפיין עצמו מובל מטעמים אגואיסטיים דוגמת הרצון שיהיה לנכדים שלו כדור לחיות עליו?

    לגבי חייהם הפרטיים של אנשים אשר תרמו לאנושות, נראה לי שזה המקום לומר "בוקר טוב אליהו" להלן מספר פרטים שיעניינו אותך:

    אייבי נתן אף פעם לא היה בבית. האו גם היה גרוש והיתה לו בת מחוץ לנישואין אליה התכחש שנים ארוכות.

    לתומס ג'פרסון האב הרוחני של מגילת זכויות האדם היתה ילדה מחוץ לנישואין ממשרתת שחורה שהיתה לו.

    יונה סאלק ממציא החיסון נגד שיתוק ילדים התגרש מאשתו.

    כריסטיאן בארנרד משתיל הלב המלאכותי הראשון בעולם זרק את אשתו שהיתה גם עוזרת המחקר שלו והפך להיות מעין פלייבוי בינלאומי.

    גם אמא תרזה לא ממש היתה אשת משפחה…

    אני מקוה שתוכל למחול לילדי ביאפרה, ללוקים בשיתוק ילדים, לרעבי הודו ולמושתלי הלב על שלא בדקו בציציות מי שנתן להם ולא אמרו כמוך "לא קונה".

    אבל למה לעצור שם? על פי ההגיון שאתה מציג גם הצלת יהודים בשואה ע"י גויים שסיכנו את חייהם ואת חיי משפחתם אגב כך (חלק לא מבוטל מהם אגב, עשו זאת בגלל, תאמין או לא, היותם נוצרים אדוקים) אינה עולה בקנה אחד על החינוך שקיבלת בבית. אחרי הכל, איך הם לא מתביישים לסכן את הילדים שלהם בשביל עץ מחורבן בשדרת חסידי אומות העולם ביד ושם?

    אני מבין שאתה גאה בחינוך שקיבלת בבית. חבל שעל הקטע של "אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו" דילגתם.

    ועכשיו ציניות בצד, איך עם כזו ראיה שבלונית של המציאות, עם סדר עדיפויות כל כך ברור ודוגמטי, ועם כזאת אי קבלה של ריבוי הסתירות והמורכבות של ההתנהגות האנושית, בחרת מכל התחומים בעולם לעסוק בפסיכולוגיה?

  6. דווקא בגלל שאני מוצא את התנהגות האנושית מורכבת ומרובת סתירות פסיכולוגיה מרתקת אותי. ובדיוק בגלל הסיבה הזו אני לא קונה את האלטרואיזם הזה כפשוטו אלא מנסה למצוא את המוטיבציות הנסתרות מאחוריו.

  7. מאת שחר‏:

    כמו כל דת גם דת ההתחממות הגלובלית היא מסוכנת.
    והמאמינים בה מונעים דיון ושאלות לגבי נכנות התיזה שלהם בוועידות מדעיות,מסלפים עובדות שלא נוחות להם,
    ראיתי תוכנית בטלוויזיה בנושא,והיו שם שאלות קשות לגבי העניין,כמו למשל שפליטת co2 מהווה פקטור חשוב בהתחממות כד"א ולמעשה הוא מהווה אחוז קטן מאוד בשכבות הגבוהות שבולמות את קרני השמש.
    והתחממות או התקררות כד"א תלוייה בהתפרצויות קוסמיות בשמש.
    הבעייה שהם מסיטים תקציבים מנושא זיהום האוויר,אדמה והמים שאלה הנושאים החשובים באמת

סגור לתגובות.