סינדרלה, לכלוכית והקוסם מארץ עוץ (סוף השבוע בממלכה)

אחד הדברים שהכי משעשעים אותי זה לשמוע חברים מתל-אביב אומרים ש"ירושלים זה כבר לא מה שהיה פעם". באותו רגע אני מתחשק לי לשלוח SMS לדוד המלך ולשאול אותו באמת איך היה פעם… על אותו משקל אפשר להתייחס להספדים הקבועים על על הגביע האנגלי שמכריזים על מותו כל שנה מחדש רק כדי למצוא אותו שוב חי, בועט ופותח את החדשות של עשר ב-BBC.

נכון שהיו לא מעט קרחות במגרשים בסיבוב השלישי של הגביע בשבת האחרונה (במיוחד היה ביזיון בוויגאן שם רק חמשת אלפים צופים הטריחו עצמם למשחק הקבוצה המקומית נגד האל סיטי), רק שהעניין לא נובע מירידת קרנו של הגביע האנגלי אלא מהסיבה הפשוטה שקבוצות הפרמייר-ליג לא כוללות את משחקי הגביע במנוי. האוהדים שגם כך הוציאו מאות פאונדים על המנוי נדרשים לשלם עוד כמה עשרות עבור כרטיס למשחק וקשה להאשים אותם שהם מוותרים על התענוג.

מי שבכל זאת רצה להנות מהקסם המיוחד של הגביע האנגלי היה צריך להיות אתמול באולד-טראפורד או באפטון פארק, שני מגרשים שסיפקו לנו Cup-Ties אמיתיים עם כדורגל אנגלי כמו שאנחנו אוהבים- קצב, תשוקה ומחוייבות, הן על הדשא והן ביציעים. וכמובן, סיפור סינדרלה מקסים כמו שהגביע האנגלי יכול לספק.

הניצחון של לידס באולד-טראפורד עשה לי את השבוע לא רק בגלל ההפסד של יונייטד אלא גם בגלל שיש לי סימפטיה למועדון הזה ובמיוחד לאוהדים שלו שנפלו קרבן לניהול שערורייתי שדרדר אותם עד לליגה השלישית (בדומה לקבוצה המקומית שלי- סאות'המפטון). אחרי לא מעט שנים קשות אוהדי לידס הנפלאים שוב יכלו אתמול לחייך. לא רק מהניצחון המרשים, אלא גם מהדרך בה הושג. לידס לא באה להחנות את האוטבוס ברחבה של יונייטד ואולי לגנוב שער בהתקפה מתפרצת, היא באה לשחק כדורגל וכשיש לך חלוץ נפלא כמו ג'רמיין בקפורד (בקרוב על המסכים שלכם באחת מקבוצות הפרמייר-ליג), יש לך גם סיכוי לא רע לנצח, אפילו באולד-טראפורד, כמו שאכן קרה.

צחוק הגורל הוא שלמפגש דומה בתחילת העשור לידס אולי לא היתה עולה בהרכב החזק ביותר שלה, אבל אתמול גם הפצועים החולים והגימליסטים התייצבו והעניקו לאוהדי לידס רגע שוודאי שימח אותם לא פחות מההעפלה לחצי-גמר ליגת האלופות ב- 2001. ככה זה בחיים, כשאתה מאבד את הכל רק אז אתה פתאום נזכר להעריך את הדברים היפים והפשוטים שבחייםץ כמו ניצחון על היריבה מהעיר השכנה בסיבוב השלישי של הגביע.

אפרופו העניין הזה של לתת לשחקנים לנוח- לא ממש הבנתי את מאמני הפרמייר-ליג שהעדיפו להעלות הרכבים משניים למשחקי הגביע בסופ"ש. אם הם רוצים לתת לשחקנים שלהם לנוח שיעשו את זה באימונים במהלך השבוע- יש הכנה יותר טובה למשחק מאשר משחק עצמו?

חוצמזה שיש בזה גם זלזול כלפי האוהדים שעבורם הגביע האנגלי הוא עדיין תחרות לא פחות חשובה, אם לא יותר, מהליגה. אני למשל אעדיף פי מאה לראות את סטיבי ג'י. מניף גביע במאי בוומבלי מאשר להשתחל איכשהו ל"טופ-פור" המקודש. אפרופו, סטיבי ג'י מספר בביוגרפיה שלו שאחרי שרפא בניטז העלה הרכב משני במשחק הראשון שלו בגביע האנגלי נגד ברנלי ב- 2005 וליברפול הפסידה, הוא התעמת עם הספרדי (משהו שהוא כנראה צריך לעשות לעתים תכופות יותר) והסביר לו עד כמה המפעל הזה חשוב עבורו ועבור האוהדים.

אז עם כל הכבוד לאורות והנצנוצים של הפרמייר-ליג וליגת האלופות, כמו סטיבי ג'י, גם אנחנו גדלנו על וומבלי, משמר המלכה והדוכסית שמעניקה את הגביע בסיום. היסטוריה, מסורת ומורשת הם אף פעם לא "פאסה".

קצת נחת בעונה הקשה הזאת. יונייטד עפה מהגביע.
______________

העלייה המחודשת של לידס לכותרות מתקשרת גם לסיפור השני של סופ"ש בכדורגל האנגלי- הקריסה הכלכלית של פורטסמות'. בניגוד לאוהדים של לידס, שנפלו קורבן לניהול פושע, לאוהדים של פורטסמות' אין לי ממש הרבה סימפטיה.

כשהגיע סשה גאידמאק ושפך עליהם מליונים שהביאו להם בסופו של דבר את הגביע האנגלי ב- 2007 אף אחד מהם לא ממש התעניין מי האיש ומה בדיוק הוא עושה כאן, הם התעוררו רק אחרי שהוא עזב את המועדון והשאיר אחריו ערימה של חובות. אם היו טורחים לברר (ואני גר לא רחוק, הם יכלו לקפוץ) הייתי מספר להם שמי שהוא כנראה הבעלים האמיתי של הקבוצה שלהם הוא סוחר נשק שמבוקש למעצר בשלוש יבשות שונות וחוץ מהקבוצה שלהם הוא החזיק בקבוצה נוספת, אי שם במזרח-התיכון, ונטש אותה אחרי שאוהדיה העיזו והחציפו לא להצביע עבורו בבחירות לראשות העיר.

בכדי להוסיף חטא על פשע המשיכו בפורטסמות' בשלומיאליות שלהם ושמו את המועדון בידיים של שרלטנים מזרח-תיכוניים אחרים שהתבררו מהר מאוד ככאלה שספק אם יש להם בכיס עודף לקנות קפה בהפסקה.

האוהדים בפראטון-פארק קראו במהלך משחק הגביע בשבת ל- Board (חבר המנהלים) להתפטר, מה שגרם לי להתפקע מצחוק מהנאיביות או שמא הטפשות שלהם. הרי ב- Board יושבים אנשיו של הבעלים (מי שזה לא יהיה עכשיו) ואם הוא יילך מי ישלם את משכורות המליונים והחובות שהבעלים הקודמים השאירו אחריהם- הם? עדיף שבמקום יעשו חשבון נפש ויבינו שאולי עדיף בפעם הבאה לא לקפוץ מעל הפופיק ולהתמכר לקסמי שווא. בסופו של דבר אחרי שאותם שרלטנים, השחקנים שעשו להם סיבוב על הכיס והמנג'רים שדאגו רק לתחת שלהם ולא לעתיד המעודון, יעברו לחפש פראיירים חדשים במקום אחר, הם אלו שיצטרכו ליסוע הלוך וחזור חמש-מאות ק"מ למשחק ליגה שלישית בקרלייל בלילה מקפיא באמצע שבוע.

וחוצמזה שכאוהד הסיינטס יש לי לא מעט שמחה לאידה של פורטסמות' שלקחה לעצמה שלא ביושר את מעמד המועדון הבכיר באזור בשנים האחרונות. עכשיו כשאנחנו מתחילים לעשות את הדרך הקשה והארוכה חזרה למעלה, ופומפי בדיוק את אותה דרך דרך בכיוון ההפוך- למטה, נראה לי שניפגש בקרוב ואז נוכל לשיר להם כמו שאנחנו אוהבים (במנגינה של קה-סרה-סרה):

When I was just a little boy,
I asked my mother what should I be,
Should I be Pompey,
Should I be Saints,
Here's what she said to me,
Wash your mouth out son,
And go get your father's gun,
And shoot the Pompey scum,
And support the saints!
__________________

אבל תשכחו מכדרוגל, הסיפור הגדול של סופ"ש האחרון בממלכה היו שלבי ההכרעה באליפות העולם בזריקת חיצים (Darts) שנערכה באלקסנדרה פאלאס בלונדון.

הרומן שלי עם הדארטס התחיל בערך כמו הרומן עם הקריקט- הייתי בוהה בזה כשלא היה שום דבר אחר לראות בטלוויזיה, לאט לאט זה תפסו אותי, התחלתי להבין את החוקים, מ נגד מי, ובסוף ממש נכנסתי לזה.. עד כדי כך שבסוף השבוע האחרון העדפתי לראות את חצי-הגמר והגמר של האליפות גם כשבערוצים המקבילים שידרו את ריאל מדריד וברצלונה.

הדארטס, כמו הסנוקר/ביליארד הוא משחק פאבים וכמו כל מה שקשור בפאב יש לו חלק מרכזי בתרבות האנגלית.

קשה שלא להתמכר למשחק הזה שאולי הוא לא ספורט אבל יש בו את כל המרכיבים של ספורט- דרמה, סיפורים אנושיים, מפסידים טרגיים ומנצחים דרמטיים. עוד סיבה לאהוב דארטס היא העובדה שסופסוף מצאתי משחק שגם אני יכול לפתח בו קריירה מקצוענית… למעשה, עד לא מזמן השחקנים נהגו לעשן ולשתות בירה במהלך המשחק, עד שמתישהו בשנות התשעים ההתאחדות הבינלאומית החליטה שזה פוגע בתדמית של הענף ומרחיק ספונסרים ועשתה סוף לשכונה.

הדארטס הוא גם חלומם של בטטות הכורסא לדורותיהם. למעשה, בלי כרס בירה מכובדת אין לך מה לחפש בענף בכלל. וזה לא צחוק! מחקרים מראים שהכרס עוזרת ליציבה של שחקני הדארטס ומשפרת את הדיוק בזריקה!

מה שיפה בדארטס זה שמדובר בשחקנים שהם בעצם אנשים רגילים לגמרי שאתה יכול לפגוש כל ערב בפאב השכונתי, בניגוד בולט למפלצות יחסי הציבור הרובוטיות בענפים המוכרים יותר. משעשע לשמוע אותם בראיונות אחרי המשחקים: הם כנראה לא קולטים שהם בטלוויזיה וחושבים שהם באמת בפאב ומתחילים לדבר שטויות ולהסתלבט עם המראיין…

כמו לכל ענף, גם לדארטס יש אגדה משלו ול"פלה של הדארטס", כפי שמכנים אותו כאן, קוראים פיל טיילור. עכשיו, אל תגחכו! טיילור זה מעמדו בממלכה לא רחוק מזה של דייוויד בקהאם. אחד המעריצים הגדולים שלו הוא לא אחר מאשר מיודענו סטיבי ג'י!

אתמול בגמר פגש טיילור- "The Power" (כן, יש להם גם כינויים לחבר'ה האלה) את סיימון וויטלוק האוסטרלי- ""The Wizard of Oz ("הקוסם מארץ עוץ"). למרות ש"הקוסם" נתן פייט לא רע טיילור ניצח וזכה בתואר העולמי החמש-עשרה שלו- הישג שגם פדרר לא היה מתבייש בו. ומכיוון שבדארטס ניתן בהחלט לשחק עד גיל מופלג יש להניח שטיילור עוד יישבור את כל השיאים האפשריים בכל ספורט שהוא.

אבל עם כל הכבוד למשחק עצמו, הקטע הכי חזק בדארטס זה כניסת השחקנים: כל שחקן נכנס בלווית דוגמנית מהממת לצלילי להיט הדאנס המדבק Chase the Sun בעוד הקהל משתולל, מנופף בכוסות הבירה ושואג: "טה דה דה דה דה… אוי! אוי! אוי!"

תמיד אמרו לי: "תגיע לאנגליה, תראה מה זה תרבות!".


אגדה! פיל טיילור ואחת מ"נערות הדארטס"

המנון הדארטס:

מערכון על דארטס משנות השמונים:

פורסם בקטגוריה בבל, כל הרשימות, עשרים ושניים משוגעים, תרבות הגוף. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

3 תגובות בנושא סינדרלה, לכלוכית והקוסם מארץ עוץ (סוף השבוע בממלכה)

  1. מאת יובל‏:

    לפני שנה ראיתי כתבה בספורט הארץ, אני חושב שעל אותו טיילור, שאישה כמעט ניצחה אותו והוא סיפר אחרי זה שהוא לא היה כל כך לחוץ כל החיים שלו. למה? אמור להיות לגברים יתרון ב"ספורט" הזה?

    עוד פוסט מרתק, תודה

  2. מאת אופיר‏:

    נפלתי על הדארטס ביורוספורט השבוע, לא הבנתי כלום… תוכל להפנות אותי לאיזה אתר בסגנון 'דארטס פור דאמיס' ?

  3. יובל,
    עד כמה שאני "מומחה" בתחום לדעתי לא צריך להיות גברים על נשים, אולי חוץ מהכרס…

    אופיר,
    החוקים לא מסובכים, רק צריך להבין בדיוק איך הולך הניקוד- הנה שני לינקים שיוכלו לעזור לך:
    https://www.pdc.tv/page/Rules/0,,10180,00.html
    https://en.wikipedia.org/wiki/Darts#Dartboards

סגור לתגובות.