?Blessing in Disguise

קיץ לא קל (לא שהחורף היה משהו) עובר על הכדורגל הישראלי- קבוצות בדרך לפירוק, גם אלה ששמרו על קשר עין עם בעליהם בדרך לקיצוץ משמעותי ובאופן כללי יש תחושה כללית באוויר של עסק בצניחה חופשית. אלא שכמו שיודע כל סטונדט שנה א' לפסיכולוגיה- כל משבר הוא הזדמנות לצמיחה, או כמו שאומר אחד הביטויים המקסימים ביותר בעיני באנגלית- Blessing in Disguise.

יאיר אלון (rd17), שחקן הבית הצעיר והמבטיח של הבלוג, חוזר אלינו מהשאלה קצרה בבלוג האח של יובל עם הצעה כיצד למנף את המשבר הנוכחי להבראה של הכדורגל הישראלי ולהשבת שני האלמנטים הכי החשובים שנעלמו ממנו: שפיות וזהות.

_____________________________

הקיצוץ הבא עלינו לטובה

הקיצוץ התקציבי בליגת העל הולך ליצור כאן מציאות שונה לחלוטין ממה שהכרנו: אנחנו מדברים על שתי קבוצות: מכבי חיפה והפועל ת"א עם תקציבים מובילים ובטח לא גדולים. כמה קבוצות עם תקציב בינוני שינסו לגנוב את ההצגה: הפועל ב"ש למשל. וקבוצות שהולכות לחיות ככל הנראה על תקציבים שבעבר לא רחוק היו שווים תחתית ליגת העל כמו בית"ר ירושלים והפועל פ"ת.

הרמה בעונה החולפת הייתה חלשה מאד בליגות השונות, הנבחרת שוב פישלה ויש טרנד שתופס חזק מאד לרדת על הכדורגל הישראלי. הנבואה אומרת שבעונה הבאה יהיה יותר גרוע עם קבוצות חלשות יותר וחוסר עניין וחוסר ההצלחה באירופה לא תשתנה.

הרבה הצעות יעול נשמעות בשנים האחרונות, חלקן מדברות על שינוי יסודי ועמוק שאת תוצאותיו נראה רק בעוד מספר שנים ואחרים עם הצעות למין ניתחוים פלסטיים כאלה כמו שינוי שיטת הניקוד או חיוב הקבוצות להעמיד מספר שחקנים מינימלי מתחת לגיל 22 וכד'.

לי יש הצעה מעניינת משלי:

כל קבוצות ליגת העל יעבדו לפי ההכנסות שלהן, ויהיה מותר להשקיע עוד סכום לא מאד גדול (בין 5-10 מיליון שקל) מהבית.קבוצות שיחרגו מכך ישלמו מס מסויים שיתחלק בין שאר קבוצות הליגה, מזכיר את מה שקורה בספורט האמריקני עם קבוצה שעוברת את תקרת השכר.

אין ספק שכבר בראייה ראשונית ניתן לומר שהשיטה פוגעת בקבוצות הקטנות ובסיכויים שלהן להצליח, אבל אני רוצה לשאול במצב הקיים איזו קבוצה קטנה ראיתם רצה לאליפות? זה כן יעודד ויעזור לקבוצות עם קהל גדול להשתלב בליגה הבכירה ומעודד ניהול נכון.

ריאל מדריד קנתה את רונאלדו בשמונים מיליון פאונד ואומרים שהוא ואף שחקן לא שווה את הכסף הזה, יכול להיות שהוא לא אבל מה שבטוח שאת ההשקעה הזאת ריאל תחזיר מהר מאד ממכירת מרצ'נדייז. קריית שמונה רוצה בעבור יובל אבידור חצי מיליון בעוד השחקן לא הולך להחזיר למועדון סכום שאפילו מתקרב לכך, גם בדרך עקיפה הסיכוי שיובל יתן כזאת עונה טובה שתעודד כמויות אוהדים משמעותיות לאצטדיון די נמוך.

ולכן זהו מצב כלל וכלל לא תקין, איזו הצדקה יש להשקיע בכדורגל הישראלי כ"כ הרבה שהתמורה כ"כ מעטה? בכלל לשיטה יש יתרונות רבים והימנעות ממצב כמו זה שקורה למכבי נתניה עכשיו שליאמר קצת נימאס מהצעצוע.

אם החשיבות של ההכנסות עולה ודאי שהקבוצות יעשו יותר ויפעלו יותר בחכמה כדי להגדיל את ההכנסות. לקבוצות יהיה רצון אמיתי שהמוצר הזה "ליגת העל" יהיה שווה יותר, כי זכויות שידור יהיה הרבה יותר משמעותיות, אז ההתאחדות לא תוכל להחליט דברים שנראים טובים יותר לה אלא במקרה כזה תזכה להתגדות מקבוצות הליגה.

הכדורגל אמור להפוך להתקפי יותר כי צריך למשוך קהל גם לטלווייזיה וגם למגרשים, אי אפשר יהיה להמשיך ולזרוק ז** אלא יהיה צורך אמיתי לגרום לקהל לרצות ולראות את הקבוצה. היד לא תהיה כ"כ קלה על ההדק מול המאמנים כי יש פחות כסף לתחלופה וצריך לנהל את העסק יותר בבינה ובתבונה.

כדי להחזיר את הקהל למגרשים הקבוצות יצאו בקמפיינים טובים יותר, יש בארץ ציבור גדול של אוהבי כדורגל וגם בתנאים המחפירים בארצנו אנשים יבואו יותר לכדורגל אם ידעו איך לפנות אליהם, אולי ישתפו יותר שחקני בית כדי להגדיל את הזהות של הקהל עם הקבוצה. הקבוצות יבינו כמה הקהל חיוני כי ההסתמכות עליו תהיה גדולה וזה יוביל לטיפוח האצטדיונים לפעמים על חשבון רכש כדי שאנשים ירגישו שהמגרש מספיק ראוי לבלות בו את זמנם.

בקיצור מדובר במין גלגל שרשרת ענק בדרך להחזיר את ליגת העל להיגיון ולשפיות, כפי שידוע לכל פיזיקאי מתחיל כל מצב לא טבעי חייב (שואף) לחזור למצבו הטבעי. בין אם ההצעה שלי תתקבל במוסדות הגבוהים יום אחד ובין אם לאו, נראה לי שכל מה שקורה לאחרונה רק לטובה!

יאיר אלון

פורסם בקטגוריה כל הרשימות, עשרים ושניים משוגעים. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

29 תגובות בנושא ?Blessing in Disguise

  1. מאת שבי כהן‏:

    יאיר, עליך לזכור דבר אחד אותו הזכרת בחטף: לא תצליח למשוך קהל למגרשים כל עוד יש כאן "איצטדיונים" כמו בבאר שבע, בפ"ת, בנתניה או ברמת-גן. יש בארץ שני מגרשים ראויים: טדי ובלומפילד.זהו. לכל היתר אין שום סיבה ללכת. זה הבסיס – קהל. אם לא יהיה קהל לא יהיה כדורגל. כמו שאמרת, יש ציבור גדול שרוצה לראות כדורגל. לא נותנים לו סיבה לצאת מהבית.

  2. מאת פילוסוף רדום‏:

    גאוני !

  3. אתה צודק לגבי האצטדיונים, שבי.
    אבל עוד לפני האצטדיונים יאיר נוגע, לדעתי, בבעייה האקוטית ביותר של הכדורגל הישראלי כיום: העדר הזהות.
    נכון שגם באירופה אנחנו רואים קבוצות של 11 זרים (ארסנל) אבל שם לפחות אפשר "לבלוע" את זה בגלל הרמה של הכדורגל. אצלנו גם הרמה מאוד חלשה וגם כבר לא רואים בקבוצות שחקני בית ו/או שחקנים ישראלים צעירים.
    הסיבה היחידה שמי מאיתנו ממשיך ללכת לכדורגל ישראלי היא הקשר הרגשי שאנחנו מרגישים אליו, וודאי לא הרמה. ברגע שהקשר הזה מתנתק באמת ואין כבר שום סיבה לראות כדורגל ישראלי.
    לעומת זאת, בשביל לראות את בית"ר עם שמונה-תשעה שחקני בית בהרכב אני אהיה מוכן גם ללכת ברגל לימק"א.

  4. מאת פילוסוף רדום‏:

    אלפסי – אתה צודק כ"כ אבל טועה כ"כ – אני כבר מזמן הפסקתי להתעניין בכדורגל ישראלי, כבר אין לי אפילו ניחוחות קשר ריגשי לאהובתי המיתולוגית הצהובה מת"א, הכל מת.

  5. מאת שחר‏:

    הכדורגל הישראלי זה מוצר מת.
    המשחק האחרון שראיתי לפני למעלה מעשר שנים דרסו אותי סוסים מחוץ לאורווה.
    איצטדיונים מחפירים ,כרטיסים יקרים,אין חניה מסודרת,
    השנה ראיתי בטלביזיה 2 משחקים בלבד פשוט רע.
    את האיצטדיון בנתניה בונים ולא מסיימים,וזו דוגמה למצב הקטסטרופלי של הכדורגל בארץ.
    הגבלת זרים,הגבלת שכר ביחס להכנסות אלה דברים שיכולים לעזור

  6. מאת רן‏:

    אני מסכים עם שבי. עם הרמה הירודה של הכדורגל הישראלי אני יכול לחיות. גם בליגה האנגלית יש לא מעט משחקים עלובים, הבעיה היא חוויית הצפיה במשחקים.

    עד שלא ייבנו בארץ עשרה איצטדיונים שנעים לראות בהם כדורגל לא יהיה לענף לא הווה ולא עתיד.

    עד שאיצטדיון רמת גן לא יוחרב, אין לנברחת ישראל זכות קיום.

    עד שאוהד שבא למשחק לא יידע שהמקום המסומן שלו מחכה לו והוא לא יצטרך להילחם עם איזה בריון צעצוע, כמות האנשים השפויים שבאים למשחקים תמשיך לקטון.

    אחרי זה נתחיל לדבר על רמת המשחקים.

  7. מאת תומר‏:

    אם כבר אנחנו לוקחים רעיון מהספורט האמריקאי למה לא לעשות תקרת שכר וזהו זה?
    למה להגביל שכר ביחס להכנסות? זה יצור מצב בו הגדולות שולטות,זה לא יתרום לשיוויוניות. זה רק יגרום לגדולות לשלם פחות, הקטנות גם ככה משלמות מעט. נכון שהן אולי ישלמו מעט יותר אבל למה שלא ישלמו כולם שווה בשווה?
    אני לא חושב שזה יתרום למעמד המאמן כל כך הרבה. מאמנים ירוויחו פחות ויהיה קל יותר להחליף מאמנים, בדומה למה שקורה בכדורסל.
    ניהול טוב יהיה אם האוהדים יהיו יותר מעורבים. יש לאוהדים אפשרויות, זה נעשה בעולם וזה נעשה בארץ. ממש מעבר לכביש שלכם למען האמת, נכון שזה לא הכי מוצלח(טוב,זו עדיין הפועל ירושלים…) אבל זה אפשרי. צריך לחשוב בכיוון של חוק ה51 הגרמני, ככה הכדורגל יהיה שפוי יותר ובעל זהות קהילתית ברבה יותר גבוהה.
    שבי- אתה צודק לגבי האצטדיונים. את הקופסא אני אוהב כי זו הקופסא אבל אני כבר רוצה להתגעגע אליה. המצב הזה של האצטדיונים ומתקנים בכלל הוא המתסכל ביותר כי הוא מצביע על כשל שהוא כלל מערכתי במדינה ולא נוגע לכדורגל בלבד. אני אוהב בכדורגל שהוא נותן לי פתח לתעל לתוכו את כל הרגשות שלי, כולל תסכול כעס. עכשיו, אני לא מצפה לעולם אוטופי בו אני לא אחוש תסכול וכעס גם לגבי הכדורגל וגם לגבי מערכת השלטון ומוסדותיה אבל לפחות שיהיה לי נחת מאד מהם. זה נשמע אולי פאסימי מדי אבל כמי שמעורב ומכיר את התנהלותה של עירית נתניה באי בניית האצטדיון אין לי ברירה.
    אבל עדיין יש כמה דברים טובים ממה שמעביר אותנו הקיץ הזה,אני אוהב את ההתפכחות הזו מהכסף הגדול. סוף סוף גם אוהדים מבינים שזה לא הכי נורא בעולם לקצץ בתקציבים, המידה שכולם עושים זאת. הליגה די שיוויונית עד הפועל ומכבי חיפה, אם יגבילו אותן המצב יראה הרבה יותר טוב.
    אבל לעומת זאת אני די מבסוט ממה שעובר על ליגת העל. בסך הכל זו התחלה של חזרה לשפיות, רק חבל שלהפועל ולחיפה יש פער כזה על האחרות,למרות שהוא עדיין פער סביר,

  8. מאת תומר‏:

    המשפט האחרון היה צריך להימחק…:)

  9. מאת שבי כהן‏:

    איציק, זה שאתה ואני ועוד כמה משוגעים ממשיכים להתעניין בכדורגל הישראלי זה יפה, אבל הכדורגל הישראלי, כמוצר, חייב להגדיל את מספר המתעניינים בו. הוא לא יכול להמשיך לבנות על אלפסי, יאיר, יובל וכו' שימשיכו לבוא, כי כמו לפילוסוף, גם לנו זה יכול להיגמר מתי שהוא.
    אני טוען, ברמה גבוהה של ודאות, שכשיהיו אצטדיונים טובים ומזמינים יבואו יותר אנשים וכשיבואו יותר אנשים יהיו יותר ספונסרים ויהיה יותר כסף (לזרים נורמאליים ולא הבדיחות שהיו השנה בארץ), וישקיעו יותר באקדמיות לנוער, ואז, הלוואי, הרמה תעלה.

  10. מאת rd17‏:

    נתחיל בתודה רבה לאיצקו שנתן לי את הבמה.. :-)
    הסיבה שלא הגבתי עד עכשיו, וגם כעת אני לא הולך להגיב והכל זה שפשוט אין לי זמן וכחות נפשיים להתעמק יותר מדי, לצערי הרב. אבל אני כן עוקב אחרי התגובות..

    אז בקצרה לתומר, באופן כללי אני לא אוהד גדול של תקרת שכר, הרעיון שקבוצות מתבססות בעיקר על ההכנסות שלהן ולא איזו מכסה מוגבלת שמכתיבה לה ההתאחדות נותנת לפחות תאורטית את האפשרות כן ליצור קבוצת- על שכזאת, קבוצה שתצליח להתפתח כלכלית הרבה יותר מהשאר לדעתי מגיע לה, ואני לא אבכה במצב כזה על חוסר השוויוניות.
    עד שאיזושהי קבוצה תצליח בזה (אולי במדינה קטנה כמו שלנו ועם נתוני פתיחה כאלה זה בכלל בלתי אפשרי) אני חושב שרמת השוויוניות היא מספקת…

    לגבי המאמנים? יכול מאד להיות שתיגרר תגובה כמו בכדורסל שאפשר להביא מאמן בגרושים והזלזול ימשך.. בקיצור לא שיפור אבל אני לא גם לא חושב שנזק כי מעמד המאמן בישראל באמת בשפל חסר תקדים…
    סה"כ הרעיון הוא להביא לניהול הרבה יותר חכם, כתוצאה מהניהול החכם ותהליך הסקת מסקנות מאמנים יקבלו זמן לעבוד ויותר כבוד.

  11. תקרת שכר בעייתית כי היא יוצרת שיוויון מדומה, כמו בספורט האמריקאי. איזה אינטרס יהיה לקבוצות לגדל שחקנים צעירים אם בסוף הם יצטרכו למכור אותם בגלל שלא יהיה להם מקום בשבילם תחת תקרת השכר?
    האינטרס שלנו, האוהדים, צריך להיות שלקבוצות יהיה אינטרס לגדל שחקני בית ולשפר את חווית הצפייה במשחקים. ברגע שקבוצות יהיו תלויות כמעט בלעדית בהכנסות מהאוהדים שלהן הם יהיו מחויייבים לספק את שני המצרכים האלה שכמו שאפשר לראות גם בדיון שלנו עומדים בראש מעיינהם של אלה שעוד מתעניינים בכדורגל הישראלי.

    לגבי חוסר השיוויון- אני לא ראוה בכך שום בעייה, להיפך. מבחינתי קבוצה שיש לה מסורת וקהל אוהדים תומך ונאמן ראוייה להיות בצמרת הליגה יותר מאשר קבוצות "מלאכותיות" שמתוחזקות ע"י בעלי בית מגלומנים. אמנם בארץ זה עדיין לא המצב, וספק אם יהיה בעתיד הנראה לעין. אבל עדיין, גם לקבוצות נטולות קהל, כמו הפועל רעננה ומכבי פ"ת לדוגמא, אין לדעתי זכות קיום בליגת העל. לעומת זאת קבוצות כמו הפועל ב"ש והפועל חיפה, למשל, צריכות להיות בצמרת הליגה.

  12. מאת תומר‏:

    למה ל100 האוהדים של מכבי פתח תקווה מגיעה הזדמנות פחות שווה מאלה של הפועל באר שבע? קבוצות יגדלו שחקנים בגלל שאחרת הם יצטרכו לשלם עליהם כסף הרבה יותר גדול. ולמה שלקבוצה כמו מכבי פתח תקווה תהיה מוטיבציה לגדל שחקן אם תבוא מיד איזו גדולה ותקנה אותו בגרושים בעוד היא לא מצליחה להתפתח כלכלית,לא ממכירת שחקנים ולא מהכנסות קהל. בכוונה אני מציין את מכבי פתח תקווה שיש לה אחת ממחלקות הנוער הטובות בארץ.
    יאיר- איזה יתרון אתה רואה לקבוצת על כזו? מה זה ייתן לכדורגל,איך זה ימנף אותו. גם אם זה לא מפריע לך(שגם את זה אני מתקשה להבין), לא ברור לי מה זה יישרת.
    למה רמת השיוויוניות מספקת? אם מאז הפועל חיפה לא הייתה פה אלופה חדשה וחוץ משתי הבלחות תל אביביות חיפה ובית"ר לוקחות את כל התארים כשברוב העונות אין להן ממש פייט אז איפה השוויוניות פה מספקת?

  13. מאת rd17‏:

    תומר,
    אולי זו בעיה אישיתי שלי (נשמע שגם איציק לוקה בה) אבל אני לא אוהב קבוצות נטולות קהל וקשה לי להתחבר אליהן…
    תמיד אעדיף לראות קבוצה עם קהל בליגת העל מאשר קבוצה בלי קהל.
    משחקים עם 500 צופים הם בקושי ברי זכות קיום מבחינתי, כי מה הוא ספורט מקצועני ללא הקהל? בלי קהל כדורגל היה נישאר ספורט שכונתי…
    לכן יש לעודד הצלחה של קבוצות עם קהל.

    רן,
    אפשר לראות חוסר הסדר בדרך השלילה, אבל אפשר לראות גם את היופי בשוני, "חוסר התרבות" במגרשינו כפי שודאי יתפרש אצל האירופאים מתפרש אצלנו כ"איזה יופי שיש כזה עידוד מאסיבי"
    אז נכון שמבאס מאד לבוא שעה לפני המשחק כדי לתפוס מקום טוב… אבל זה לא בלתי נסבל והאווירה הטובה (כשיש קהל ועידוד) מכפרת על זה בלי שום צל של ספק…
    מכבי פ"ת בהחלט יכולה לגבש קהל גדול יותר, או לפחות ולנסות, כרגע אין לה שום מניע ואולי אפילו טוב לה עם המצב כמו שהוא…
    אני רוצה לראות את מכבי פ"ת והפועל עכו וכו' מנסות להביא לפחות 2000 צופים למשחקי הבית, מצדי שיהיה קהל קונצרטים אילם לחלוטין שאפילו לא מוחא כפיים שהקבוצה מביקעה שער.

    קודם כל קבוצת על מכניסה עניין לכדורגל, זה היה ככה ומאז ומעולם וישאר ככה, בטח ובטח קבוצת על שמציגה כדורגל אטרקטיבי ודורסני.
    אם קבוצת על כזאת תצליח גם להגיע להשגים באירופה בכלל טוב…
    אם קבוצת העל נבנתה לא ע"י כסף גדול שבא בבת אחת אלא ע"י השקעה ארוכת טווח בחלקת הנוער, קבוצה כזו תהווה מודל לחיקוי עבור קבוצות אחרות.

    השוויוניות כיום כמובן אינה מספקת, אני דיברתי על השיוויוניות בסיטואציה שבה הרעיון שלי או משהו דומה מיושם..

    שבי ואחרים,
    בעיית האצטדיונים היא בעיה קשה, אחד הקשיים הכי גדולים הוא למשוך קהל לאצטדיונים העלובים שיש לנו פה. אולי זה מה שיפיל הכל… יכול להיות אני לא פוסל…
    אבל צריך לעשות משהו, אי אפשר לחכות שהאצטדיון בנתניה ובחיפה ובב"ש ולא יודע איפה עוד יהיה מוכן ואז ציבור האוהדים יהיה קטן, ההתעניינות בריצפה וכל העסק יהיה קשה שבעתיים, ואז יהיו לנו אצטדיונים מטופחים יותר גם כן בלי קהל…
    צריך להתחיל ממשהו וכרגע מה שיש זה אצטדיונים די מעליבים… אבל אם הפועל ר"ג מצליחה להביא קהל במשחקים מכריעים למכתש העלוב אולי בכל זאת יש תקווה..

    * הייתי אומר שסיטואציה כזאת תיצור לחץ על הקבוצות לזרז את בניית האצטדיונים, ברם אני חושש שזה ממש לא תלוי בקבוצות…

  14. מאת בית"ר הדגל של המדינהrd17‏:

    הסדר התבלבל, מי שמעוניין לקרוא את ההודעה כפי שהייתה אמורה להישלח:

    תומר,
    אולי זו בעיה אישיתי שלי (נשמע שגם איציק לוקה בה) אבל אני לא אוהב קבוצות נטולות קהל וקשה לי להתחבר אליהן…
    תמיד אעדיף לראות קבוצה עם קהל בליגת העל מאשר קבוצה בלי קהל.
    משחקים עם 500 צופים הם בקושי ברי זכות קיום מבחינתי, כי מה הוא ספורט מקצועני ללא הקהל? בלי קהל כדורגל היה נישאר ספורט שכונתי…
    לכן יש לעודד הצלחה של קבוצות עם קהל.

    מכבי פ"ת בהחלט יכולה לגבש קהל גדול יותר, או לפחות ולנסות, כרגע אין לה שום מניע ואולי אפילו טוב לה עם המצב כמו שהוא…
    אני רוצה לראות את מכבי פ"ת והפועל עכו וכו' מנסות להביא לפחות 2000 צופים למשחקי הבית, מצדי שיהיה קהל קונצרטים אילם לחלוטין שאפילו לא מוחא כפיים שהקבוצה מביקעה שער.

    קודם כל קבוצת על מכניסה עניין לכדורגל, זה היה ככה ומאז ומעולם וישאר ככה, בטח ובטח קבוצת על שמציגה כדורגל אטרקטיבי ודורסני.
    אם קבוצת על כזאת תצליח גם להגיע להשגים באירופה בכלל טוב…
    אם קבוצת העל נבנתה לא ע"י כסף גדול שבא בבת אחת אלא ע"י השקעה ארוכת טווח בחלקת הנוער, קבוצה כזו תהווה מודל לחיקוי עבור קבוצות אחרות.

    השוויוניות כיום כמובן אינה מספקת, אני דיברתי על השיוויוניות בסיטואציה שבה הרעיון שלי או משהו דומה מיושם..

    שבי ואחרים,
    בעיית האצטדיונים היא בעיה קשה, אחד הקשיים הכי גדולים הוא למשוך קהל לאצטדיונים העלובים שיש לנו פה. אולי זה מה שיפיל הכל… יכול להיות אני לא פוסל…
    אבל צריך לעשות משהו, אי אפשר לחכות שהאצטדיון בנתניה ובחיפה ובב"ש ולא יודע איפה עוד יהיה מוכן ואז ציבור האוהדים יהיה קטן, ההתעניינות בריצפה וכל העסק יהיה קשה שבעתיים, ואז יהיו לנו אצטדיונים מטופחים יותר גם כן בלי קהל…
    צריך להתחיל ממשהו וכרגע מה שיש זה אצטדיונים די מעליבים… אבל אם הפועל ר"ג מצליחה להביא קהל במשחקים מכריעים למכתש העלוב אולי בכל זאת יש תקווה..

    * הייתי אומר שסיטואציה כזאת תיצור לחץ על הקבוצות לזרז את בניית האצטדיונים, ברם אני חושש שזה ממש לא תלוי בקבוצות…

    רן,
    אפשר לראות חוסר הסדר בדרך השלילה, אבל אפשר לראות גם את היופי בשוני, "חוסר התרבות" במגרשינו כפי שודאי יתפרש אצל האירופאים מתפרש אצלנו כ"איזה יופי שיש כזה עידוד מאסיבי"
    אז נכון שמבאס מאד לבוא שעה לפני המשחק כדי לתפוס מקום טוב… אבל זה לא בלתי נסבל והאווירה הטובה (כשיש קהל ועידוד) מכפרת על זה בלי שום צל של ספק…

  15. יאיר- כל מילה ברוכיאן!

  16. מאת בני תבורי‏:

    יאיר,
    מכבי פ"ת לא תביא 2000 איש במצטבר במשך עונה שלמה…

    תומר,
    את בניית האיצטדיון החדש בפ"ת התחילו לפני שנה, וכבר היום הוא נראה בנוי יותר משלכם. מה קורה שם?

  17. מאת תומר‏:

    יאיר, זאת המחלוקת בינינו. אני לא חושב שיש לעודד הצלחה של קבוצה זו לעומת אחרת ולא משנה כמה קהל/כסף/מסורת יש לה. אני רוצה שלכולם תהיה פתיחה שווה, הרי בין כה יש לקבוצות הגדולות יתרון בסיסי שהן בדרך כלל מנצלות. גם באן בי איי שהוא די שווה רוב האליפויות מתחלקות בין הלייקרס לסלטיק,הן הקבוצות הגדולות וככה זה יישאר כנראה. כל היופי בכדורגל הוא שיש גם משחקים של חמישים ומאה איש באיצטדיון ועדיין המשחק מתקיים,ניצחון שווה שלוש נקודות ותיקו שווה נקודה. הקהל הוא חלק חשוב בכדורגל אבל המשחק הוא מעל הכל.
    אני לא מסתנוור מהצלחה באירופה,מהי הצלחה באירופה? דבר ראשון ברגע שקבוצה ישראלית תגיע פעמיים רצוף לליגת האלופות יש לה הזדמנות טובה לגמור את הליגה הישראלית. דבר שני, מה כבר קבוצת העל הזו תעשה באירופה? תגיע לשמינית פעם ב10 שנים? לא עדיף לזרוק את ההצלחה האירופית לפח ולהתמקד בליגה כיפית בישראל? אני חולה על משחקים באירופה,הייתי בכל משחקיה של נתניה באירופה וזו הרגשה נהדרת לצאת עם הקבוצה לחו"ל ואני בוודאי מקנא באוהדי חיפה והפועל שחווים את זה על בסיס די קבוע. אבל מבחינתי זה יכול להישאר ככה, עוברים סיבוב שניים וחוזרים לליגה אבל שתהיה ליגה ששווה לחזור אליה, בדגש על שווה.
    הרעיון שלך הוא לא רע, אבל הוא לא הכי טוב שאפשר כדי להבריא את הכדורגל. הוא עדיף מהמצב הנוכחי,על זה אין לי ויכוח אבל הוא ינציח את שליטת הגדולות ולזה התכוונתי כשאמרתי שהוא לא יביא לשוויוניות.
    בני-נקודה רגישה ביותר, בהחלט שמתי לב לכך. מה שקרה הוא כזה דבר:
    רמט, החברה שזכתה במכרז לבניית האצטדיון נקלעה לקשיים ונמכרה לאלי אלעזרא. כנראה שהאחרון ואנשיו בדקו את המכרז והגיעו למסקנה שמשהו לא היה תקין במכרז הזה כי הוא פשוט לא השתלם לרמט. רמט הורידה את קצב העבודה לאפסי כדי לעשות שרירים מול העיריה בתקווה שזו תשנה את התנאים ותוסיף כסף,העירייה הסכימה באופן חלקי שלא סיפק את רמט. לעירייה היו שתי אופציות, או ללכת עם רמט לבית משפט שיחייב את אחד מהצדדים לשלם או לסיים את הבניה או ללכת להסדר בו היא תשלם לרמט 8 מליון שקלים ורמט תוותר לגמרי על הפרויקט. היא בחרה בשנייה, כנראה כי משהו לא היה תקין במכרז הזה(כנראה שחיתות,אלא מה?) כי עד כמה שאני יודע גוף ציבורי לא שש לזרוק 8 מליון כספי ציבור לחברה של עמדה בהתחייבויותיה.
    אבל עזוב איצטדיונים, מה הפילו עליכם את עמאר ועוד מדברים על סולי צמח? ומה עם העורך דין הזה יקותיאל? זה רציני או שזה עוד בובת שמיר?

  18. מאת בני תבורי‏:

    תומר,

    מריח חזק כמו שחיתות, מקווה שימצא פתרון מהיר. בכל יום חמישי בדרך לאולפן אני עובר ליד האיצטדיון החדש ופשוט מרגיש קזחסטאן, ויסלח לי בוראט על ההשוואה…

    לגבי פ"ת, אחרי שמכבי שחררו את עמאר והוא דיבר עם הפועל, הלוזונים פתאם החליטו שהוא למכירה. לגבי סולי צמח אין לי מידע. את יקותיאל אני לא מכיר, אבל התגובות מעורבות, יש שאומרים שמדובר באיש רציני ויש שלא מוכנים להוציא את הראש מתיאוריית הקונספירציה השמירית, שאגב, הוכיחה את נכונותה יותר מידי פעמים. כל מה שקורה בקבוצה גורם לי לתסכול. העובדה שלא הצליחו אפילו להחזיק את אייל שן, השחקן הטוב ביותר שלנו שמחירו נמוך למדי, מעידה על ברדק וחוסר אונים בסדרי גודל שלא יאמנו. אני מעדיף לחכות עד שיתבהרו הדברים למרות שזה לא כל כך מצליח לי…

  19. מאת בני תבורי‏:

    אגב תומר,
    הפועל פ"ת במצבה הארגוני והכלכלי תאלץ לדבר עם כל מי שלובש מדי שחקן בלי כל קשר ליכולתו, אין לנו יכולת מיקוח וכנראה שעובדה זו ידועה לכולם. שרגא בר עוד בסביבה ? (-:

  20. בני, אני עומד להעלות פוסט חדש אבל אני אשמח להמשיך את הדיון הזה.
    אני כל הזמן מקבל ממך ריקושטים "בעיתיים" בלשון המעטה לגבי מאיר שמיר.
    אני אישית לא מכיר את האיש, אבל יש לי חבר טוב שמקבל ממנו מלגת לימודים ויצא לו לשמוע אותו מס' פעמים והוא רק מלא התפעלות. יש מצב שאתה עושה לי סדר? :)

  21. מאת בני תבורי‏:

    איציק,
    קשה לתמצת אבל אנסה.
    מאיר שמיר אוהד הפועל פ"ת כל חייו. נולד בקבוץ בארות יצחק ליד פ"ת, בן למשפחה דתית שהיה הולך ברגל עם אביו ז"ל למשחקי הפועל פ"ת עם כרטיסים שנקנו מבעוד מועד כמובן. לפני למעלה מעשור לקח על עצמו את הבעלות על הקבוצה (לקח – כי יש ערפל מסויים והרבה מאוד שמועות מה נתן ומה קיבל בתמורה) מידי מועצת הפועלים של פ"ת, הבעלים המקורי. מכאן הסיפור מתחיל להתפצל. במשך השנים מאיר שמיר רכש בכספו שחקנים רבים לפתח תקווה, אך במקביל מכר את מיטב הנוער שצמח במחלקת הנוער המפוארת שלנו בעיקר למכבי חיפה. מאיר בנה סגלים מרשימים לקראת כל עונה אותם פרק בסיומה. הגדיל לעשות לפני ארבע חמש שנים, כשפיטר את פרדי דוד והביא את קשטן, ארביטמן, קלמי סבן והחזיר את אדורם קייסי לעונה מופלאה, הודיע על הגדלת התקציב לעונה שאחרי במטרה להאבק על כל התארים, ומיד אחר כך פרק את כל החבילה. בינתיים נודע כי שמיר קיבל את הקבוצה תמורת איצטדיון האורווה והשטח עליו הוא עומד, שבניגוד לעליבותו של המתקן, נחשב פנינת נדל"ן מניבה. מיד כשתסתיים בניית האיצודיון החדש בפ"ת, לא רחוק משם, יקבל מאיר שמיר את השטח עליו מתוכננת בניית שכונת וילות מפוארת בת קרוב לאלף יחידות. מכאן ניתן להבין ששמיר אכן השקיע, אבל החזיר את ההשקעות ויתכן שאפילו גזר קופון משמעותי. אגב, תמיד אמרתי ואמר זאת שוב: תודה לשמיר על כל מה שנתן. הוא אינו חייב לי או לכל אדם אחר מאום. כבעל המאה הינו גם בעל הדיעה, וביכולתו לעשות ככל שיחפוץ עם מה שרכש בכספו. מצד שני, הוא אינו יכול להתעלם מהעובדה שקבוצת כדורגל אינה רק "סחורה" או "מצרך". יש להפועל פ"ת אלפי אוהדים בכל הארץ שמחכים לראות את הקבוצה חוזרת לימי הזוהר שלה, ולא נראה לי נכון להתעלם מכך. קבוצת כדורגל לא קונים כאמצעי ייצור או כדי לגזור דיווידנד פוליטי (מישהו אמר ארקשה?). אם אתה לא מבין את הקשר בין הקבוצה לאוהדים, אל תקנה את הקבוצה. במקביל, האוהדים החלו להביע תמיהה על המתרחש ויצאו בצעדי מחאה. חלק מהם פנו דווקא נגד גיא שמיר, בנו של מאיר, שחקן בית שצמח אצלנו והגיע לסגל הבוגר בזכות עבודה קשה מאוד ומאמצים ראויים להערכה. שאוהדים פרשו את מכירת השחקנים ופיטורי המאמנים שנסיון מצידו של שמיר להבטיח לבנו מקום באחד עשר. אני לא קונה את זה, אגב, אבל בהחלט מצטרף לתהייה לגבי הדיסוננס הבלתי פתיר שבין ההצהרות: "אני אוהד שרוף" הפועל פ"ת תלחם על כל התארים" לבין הפירוק הטוטאלי של הקבוצה מנכסיה.
    מאיר שמיר כבר אינו בעליה של הקבוצה, באופן רשמי. באופן מעשי, הוא משלם את משכורתם של רבים מהשחקנים והצוותים המקצועיים. מעורבותו בקבוצה לוטה בערפל כבד, אין שקיפות, אין מידע והתסכול רב. בנוסף, פרשות מעוררות תמיהה כמו החוזה הכפול של אלנתן סלמי, בעלות על כרטיסי שחקן בידי מאיר שמיר לבד או בשותפות עם גורמים מחוץ למועדון, מגרשי האימון בעינת ובכפר סרקין וכו'.
    מאיר שמיר הוא אדם מקסים מאין כמותו. לבבי, נעים הליכות, נדבן אמיתי וצנוע, איש שתורם רבות לקהילה וברשותך לא אכנס לפירוט כי בחלק מהמקרים מדובר בדמויות מוכרות. יחד עם זאת, התעקשותו למנוע שקיפות בכל הנוגע להתנהלותו במועדון מאז שלקח את הבעלות ועד היום, מעורבותו הידועה בניגוד להצהרותיו ש "אני כבר לא שם" ו "מכבי ת"א היא האשה היפה בעיר" מעוררות תסכול וזעם רב. אם תרצה להרחיב את הידע, חפש בגוגל כתבות של ניר שועלי, רון עמיקם ואייל יצחקי בנוגע למעורבות הגלוייה והסמויה של שמיר במועדון ותבין יותר במה מדובר.
    באופן אישי, לאחר כמה שיחות שהיו לי עם שמיר, אני יכול לומר בפה מלא שאני מוכן שהקבוצה שאותה אני אוהד מילדותי תדרדר ליגה או יותר אם הדבר יוביל להתנתקות מוחלטת והפסקת כל מעורבות של שמיר במועדון. אחרת, אין לנו תקווה.

  22. מאת rd17‏:

    בסה"כ הכללי נראה שלמאיר שמיר יש רצון (או לפחות היה) ופשוט אין יכולת.

  23. מאת בני תבורי‏:

    הפוך, יאיר, הפוך. שמיר הוא מעשירי הארץ גם אם אינו מפגין את עושרו ברבים וחי בצניעות יחסית. הוא גם לא איבד את הרצון. בניגוד ליענק'לה שחר שיש לו רצון להשקיע במכבי חיפה כדי להביא אותה להישגים, לשמיר יש רצון להשקיע היכן שיביא לו רווח כספי. זה לא מגונה, זה עצוב וכואב.

  24. מאת תומר‏:

    בני- אתה עושה לשמיר הנחה. מאיר שמיר הוא תשובה הכי טובה לשאלה למה מוכרחים לעבור לפורמט של בעלות אוהדים של הקבוצות בישראל. כל מה שעניין אותו היה נדלן,פרסום ומכירות שחקנים. ההערכה שלי לאוהדי הפועל פתח תקווה גוברת מיום ליום, המצב שלכם הוא פשוט בלתי נסבל, נתניה הייתה במצב דומה בעבר וגם העתיד לא נראה ורוד במיוחד. אני מקווה שתצליחו לצאת מהבוץ השמירי ותהוו דוגמא לכלל אוהדי הכדורגל בארץ.

  25. מאת בני תבורי‏:

    תומר,
    ניסיתי להציג את שתי פניו של שמיר כפי שידועות לי. פגשתי אותו לאחרונה כמה פעמים במסגרת יוזמה של כמה אוהדים ותיקים להחזיר אותו לפעילות מלאה במועדון כיו"ר גלוי ורשמי ולא כאחד שעזב ונשאר מאחורי הקלעים. בפגישות הצטייר האיש הלבבי והחם שתיארתי שבמקביל התחמק בעדינות ונימוס מלתת תשובות רציניות לשאלות הנוגעות למעורבותו בחוזי שחקנים, בהשאלתם ומכירתם, בנדל"ן של האורווה, במגרשי האימונים בעינת וכפר סירקין. מעורבותו הרגשית רבה והוא מדבר הרבה על הפגיעה האישית בו ובבנו גיא, אך יחד עם זאת, לא מספק תשובות לעניין על אף שאלה נוקבת. בלשון ציורית אומר שיצאנו מהפגישות מאוהבים אבל לחלוטין לא רגועים…
    ברור לי לחלוטין שאחיזתו בקבוצה היא אחיזת חנק ועד שלא ירפה לא נראה את סוף הסאגה.

  26. בני,
    האמת שיצאתי מהתגובות שלך עוד יותר מבולבל מאשר נכנסתי אליהן.. :)
    מצד אחד אתה מפליג בשבחיו של מאיר שמיר ותרומותיו האלטרואיסטיות, מצד שני אתה מציג אותו כמניפולטור לא קטן ואולי אף רודף בצע.
    הרושם שאני קיבלתי, כמו יאיר, הוא שמדובר באיש שיש לו כוונות טובות אבל לא ממש יודע איך לממש אותם.
    נדמה לי שבשלב הזה החלטתם ש"לא מדובשו ולא מעוקצו" וזה כמובן לגיטימי וכנראה גם נכון כרגע.

    מה שכן, חשוב לי מאוד לומר שאני מלא הערכה כלפיך על זה שאתה לא מוותר על הבית ונלחם על אהבת נעוריך. לצערי האופנה כיום, גם אצל אנשים טובים, היא בכל מה שקשור לכדורגל הישראלי פשוט להרים ידיים, להתנתק ולפעמים אפילו להטיל רפש.

  27. מאת תומר‏:

    איציק, בני בהחלט יותר מעורה ממני אבל אני חושב שהוא יסכים איתי שהמונח כוונות טובות לא מתאים למי שהולך לעשות עסקת נדל"ן ענקית על חשבון הקבוצה שהוא כביכול תרם לה. גם אם הוא הכניס כסף מכיסו זה פרוטות לעומת הרווח שיש בשטח שעליו עומד המגרש. זה לא כוונות טובות,זו שחיתות. ולא חסרים מושחתים שיודעים לדבר יפה. גם הקלף של גיא שמיר הוא לא איזה ג'וקר מנצח, איזו קריירה מפוארת הייתה לגיא שמיר אחרי הפועל פ"ת?

  28. מאת בני תבורי‏:

    איציק,

    תוך כדי כתיבה גם אני התבלבלתי.. (:

    זה האיש. נדבן אלטרואיסט מחד, ואיש עסקים מחושב וממוקד מאידך. במשך שנים הוא תומך כספית באמו הנכה של כדורגלן שאת שמו אשלח לך במייל פרטי, ובמקביל מחזיק בידיו את הבעלות על כרטיס השחקן שלו. הוא מצהיר על הסתלקותו מכל עיסוק בקבוצה ויחד עם זאת ממשיך לממן משכורתם של רבים בה, מה שמותיר בידיו השפעה רבה מאוד על עתידם המקצועי והאפשרויות הכלכליות הנגזרות ממנו. את האיצטדיון והמגרשים שסביבו קיבל כמעט בחינם, מדובר בשטח עליו יקומו כאלף וילות! (על פי מידע מאבי, ראש העיר לשעבר ועד לאחרונה יו"ר הועדה הכלכלית של פתח תקווה).

    תומר הגדיר זאת נכון – את מה שהשקיע, החזיר בריבית ד'ריבית.

    ביחס לגיא, כאב, אני דווקא מזדהה עם מאיר. גיא מעולם לא היה שחקן מבריק, אבל גדל בקבוצה מגיל הילדים ותמיד בלט בחריצות, השקעה ומסירות ללא גבול. ישב הרבה על הספסל בבוגרים, וכשעלה לשחק התפוצץ על המגרש. אין לו הרבה עצמות לא שבורות בגוף, הוא חטף כרטיסים צהובים ואדומים, לא התפנק וחבריו בחדר ההלבשה מספרים על בחור חביב מאין כמותו, חבר אמיתי ואדם צנוע. גאבור מארטון נדהם לגלות רק אחרי חודשיים בקבוצה שגיא הוא בנו של בעל הבית. היחס של הקהל לגיא היה מחפיר ומבזה והפעם היחידה שכמעט נכנסתי לקטטה עם אוהדים פתח תקוואים היתה במשחק נגד בני יהודה בו חטף גיא כרטיס אדום אחרי שלושים דקות של משחק, שבמהלכן ספג שריקות בוז וקללות עם כל נגיעה שלו בכדור. לאף שחקן, גרוע ככל שיהיה, לא מגיעה התנהגות כזאת מצד האוהדים, קל וחומר כשמדובר בשחקן בית. המטרה כמובן היתה מאיר. למזלי שני בני הגדולים היו איתי ומנעו ממני מבוכה גדולה…

    הנה לך שתי אמירות מייצגות ששמעתי משני שחקני פ"ת בעבר שיכולות לתאר את המצב עם שמיר:

    מיכאל זנדברג בראיון ל "שם המשחק" בתקופה ששיחק בחיפה: "מאיר שמיר איש נפלא, הבעייה היא שאין לו ציפיות מהקבוצה. בהפועל פ"ת הבינוניות שולטת ולא מחנכים למצויינות. כל שנה מפרקים את הסגל ובונים חדש אחרי שהטובים נמכרו. כל שנה צריך ללמוד שמות חדשים".

    אבי יחיאל בשיחה איתי ברדיו: "מאיר איש גדול, הבעייה היא שאי אפשר לדעת אצלו מה יהיה מחר. יום אחד הוא מביא זר תותח ומדבר בחדר ההלבשה על אליפות, ולמחרת הוא מפטר מאמן ומוכר את הזרים."

    אני לא נלחם על אהבת נעורי, תמיד יש אהבות חדשות. הפועל פתח תקווה היא חלק מהזהות שלי וכך אשאר.

  29. Beni,
    In terms of football you can't replace your first love..
    Though I liked what you wrote about Hapoel being part of your identity- it's the same for me with Beitar.

סגור לתגובות.