מעלת התמימות. מדרש לאחותי

אחותי היקרה והאהובה עלי עד מאוד, לרגל יום חגך רציתי לכתוב לך מספר מילים:

לכתוב עלייך, אחותי היקרה והאהובה עלי עד מאוד, זו איננה משימה פשוטה, שהרי אף אם יהיו כל הימים דיו, ואגמים קולמוסין, ושמים וארץ מגילות, וכל בני האדם לבלרים – אין מספיקין לכתוב ולו מקצת מעלותייך הטובות.

ועדיין, פטור בלא כלום וודאי שאי אפשר ולכן בחרתי לכתוב על המעלה הנשגבת מכולם, המעלה שמאגדת בתוכה את כל המידות הטובות, המעלה שמאפיינת אותך יותר מכל- מעלת התמימות.

אנו חיים בדור שעליו נאמר "ואת אשר אסרתי התירו ואת אשר התרתי אסרו". זמן שבו לבן הוא שחור ושחור או לבן. בימים שכאלו נחשבת לרובא דעלמא המעלה הנהדרת של התמימות כחיסרון, כתכונה לא הסתגלותית או "נאיביות" בשפת העכו"ם.

וכבר כתב ר' נחמן מברסלב לפני יותר ממאתיים שנה, כאילו ראה את הנולד: "עוד יהיה זמן שמי שיהיה איש פשוט וישר יהיה חידוש גדול".

ובאמת, אחותי הגדולה, היום בו נולדת היה יום בו נגלה בעולמנו חידוש נפלא וגדול.

אחותי היקרה, למרות שבין מידותייך הטובות מצויה גם בנדיבות גדולה מידת הענווה הנפלאה ו-וודאי תכעסי עלי שאני דורש במידותייך הטובות בפרהסיא, בחידוש הזה שאת יש לדרוש ולו בשביל לפתוח את הלבבות. ובמיוחד זיכית אותנו, אחותי הגדולה, בכך שמאפשרת לנו את לדרוש במעלה שהיא הגדולה והחשובה שבמעלות- מעלת התמימות.

תמימות היא אמת, כמו שכתב המשורר בתהילים: "הוֹלֵךְ תָּמִים וּפֹעֵל צֶדֶק וְדֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ". כבר בספר בראשית עומדים אנו על יסוד האמת שבמעלת התמימות באבחנה שבין עשו ליעקב: "וַיִּגְדְּלוּ הַנְּעָרִים; וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה, וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אֹהָלִים" – ידוע הוא שמידתו של יעקב היא מידת האמת. יעקב לא עלה על דעתו לרמות או שירמו אותו. כך גם במקרה של עשו, הניגוד שלו, שאת הפסוק "איש יודע ציד" פירש המדרש- "יודע ציד – צידה בפיו", היינו, שהיה חריף ופתלתול בלשונו.

הרב קוק כתב ש- "האמונה היא טהורה כשהיא מלאה רגש פנימי בלי הונאה עצמית". רוצה לומר- אמונה תמימה יש בה יסוד של אמת פנימית עמוקה. אדם תמים הוא אדם בעל אמת פנימית שאינו מרמה אחרים מתוך כך שבראש ובראשונה מעולם אינו מרמה את עצמו. ועל כך כתב ר' נחמן ש- "התם הוא זה שפיו וליבו שווים ומתוך כך רוכש הוא את אמון הבריות ואהבתם".

התמימות היא מלשון "שלמות", כפי שאנו לומדים מהפסוק בו נכתב הציווי על ספירת העומר: "וּסְפַרְתֶּם לָכֶם מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת מִיּוֹם הֲבִיאֲכֶם אֶת עֹמֶר הַתְּנוּפָה שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת תְּמִימֹת תִּהְיֶינָה" – תמימות = שלמות. וכן כתב ר' נחמן: "שעיקר השלמות היא רק תמימות ופשטות".

מעלת התמימות מסמלת יושר כפי שנכתב בתהילים: "אשרי תמימי דרך" – תמימים הולכים בדרך ישרה ו- "טוֹב רָשׁ הוֹלֵךְ בְּתֻמּוֹ מֵעִקֵּשׁ דְּרָכַיִם וְהוּא עָשִׁיר" (משלי).

רבי פנחס הלוי הורוביץ, בעל הפירוש "פנים יפות" על התורה, דרש את הפסוק "הִגִּיד לְךָ אָדָם מַה טּוֹב וּמָה ה' דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ כִּי אִם עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱלֹהֶיךָ" (ויקרא, יט, לז): "עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד וְהַצְנֵעַ לֶכֶת" הם המשמעות של "תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה' אֱלֹהֶיךָ" שהוא מסלק מן האדם הקנאה והתאווה והאדם הרצוי הוא זה שאינו שוכח שלהיות אדם זה להיות בן-אדם.

בתמימות טמונה החכמה הנשגבת מכולם – כתב ר' נפתלי מרובשיץ: "גדולה תמימות מן החוכמה אבל כמה חוכמה צריך אדם בשביל להיות תמים". חכמתו של התם אינה מבצרו כי אם ביטוי לפתיחותו.

וכך כותב ר' יהודה הלוי בספר הכזרי:

"בימינו אין אדם מגיע אל האמונה כי אם לאחר שעבר את כל המדרגות והכפירות המרובות ורק יחידים והמה מועטים נתנה להם מתנת האמונה מטבע. הללו אין כל הדעות ההן פוגעות בהם כי אם עומדים הם מיד על מקור הטעות אשר בהן – מאמין אני כי אתה הנך אחד היחידים האלה".

משוכנע אני, אחותי היקרה והאהובה עלי עד מאוד, כי אתה הנך אחת היחידים האלה.
_____________

אמר ריש לקיש (מסכת סוטה, דף ב):

"אין מזווגין לו לאדם אשה אלא על פי מעשיו, שנאמר- 'כי לא ינוח שבט הרשע על גורל הצדיקים', דהיינו, שלא יבא זיווג רע לאדם טוב".

ובאמת, זכית אחותי הגדולה לזיווג על-פי מעלתך. בחיר ליבך הוא אדם ישר וענו, אדם שפיו וליבו שווים ולב זה רחב הוא עד מאוד. איש שזכה גם הוא להתברך במעלת התמימות הנהדרת בה אנו דורשים.

וכך כתב ר' נחמן על גישתו של התם למצוות הנישואין:

"התם מוצא הזדמנות ונענה לה. הוא נעדר פקפוק והיסוס ומתקשר להזדמנות שנקראת בדרכו. נישואין בגיל צעיר זו ברכה מכל הבחינות. זו הדרך של התמימות, עליה נאמר 'הולך בתם ילך בטח'. כי אלו החכמים בעיניהם, הדוחים את חיי הנישואין מכל סיבה וטענה שהיא, מפסידים הרבה. אולם אדם שהולך בתמימות ומזדרז להתחתן מבלי לדקדק מדי בבחירת הזיווג – מכיוון שיודע שהוא בעצמו לא כליל השלמות ולו בעצמו יש הרבה מאוד לתקן – רואה ברכה רבה"

וכבר שנו חז"ל "מצווה הבאה לידך – אל תחמיצה".

אחותי היקרה ואהובה עלי עד מאוד ובחיר ליבה, כתוב בספר שמות: "וְנָתַתָּ אֶל חֹשֶׁן הַמִּשְׁפָּט אֶת הָאוּרִים וְאֶת הַתֻּמִּים וְהָיוּ עַל לֵב אַהֲרֹן בְּבֹאוֹ לִפְנֵי יְהוָה וְנָשָׂא אַהֲרֹן אֶת מִשְׁפַּט בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַל לִבּוֹ לִפְנֵי ה' תמיד".

אין ספק קל בליבי שתהיו אורים ותמים לילדכם בעז"ה כמו שבדרככם הנעימות אורים ותמים אתם לכולנו. ארים=תמים. אור=תם. התם מפיץ אור בביתו.

מי ייתן ויהיה ביתכם מלא אור מעתה ועד עולם.

פורסם בקטגוריה כל הרשימות, נשמת כל חי, עם התגים , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.