הצהוב האפור הזה

null

שוטר ושוטרת מנומנמים נשענים על ניידת קיבלו את פני בצומת היורדת מכביש בגין לכיוון אצטדיון טדי- שום דבר שמזכיר את הדיבורים על "מבצע צבאי" בשבוע שלפני המשחק. למרות הניסיונות בתקשורת לחמם את האווירה סביב המשחק ולפמפם אותו כ"דרבי של ישראל בין היהודי הגזען והאלים לבין הערבי המדוכא ", לא הורגש מתח יוצא דופן בכניסה (המהירה ונוחה אגב) לאצטדיון. אורח מחו"ל שאולי קרא את הדברים ובא לחפש קצת אקשן וודאי היה מתאכזב. וטוב שכך.

גם באצטדיון עצמו עבר המשחק ללא כל אירועים מיוחדים, גם, ואולי בזכות, העדר נוכחות במדים ביציעים. עקבתי אחרי הפולמוס שהתקיים בשבוע האחרון סביב נושא הוצאת השוטרים מהמגרשים ודעתי היא שחייבים להשאיר אותם בחוץ. למרות האירועים בשבוע שעבר באשדוד ובבלומפילד, שאגב, לפחות השני מבניהם לובה יתר הצורך על-ידי המשטרה עצמה, התחושה, שלי לפחות, היא שמאז הוצאו השוטרים מהיציעים האווירה נעשתה נעימה יותר וטעונה פחות. מרגע שמתייחסים אל האוהדים פחות כחיות בכלוב שצריך אנשים במדים בכדי לשמור עליהם, וכיותר כבני אדם שבאו לשעה וחצי של כיף, גם ההתנהגות שלהם תהיה בהתאם ואם צריך סבלנות בכדי לתת לשינוי התודעתי הזה לחלחל אז מן הראוי שיהיה אותה.

כל זה לא בא להוציא את הגועל מהקריאות ששוב הגיעו מכיוון חלק מיושבי הגוש העליון ביציע המזרחי. הסתכלתי על האנשים האלה, מרביתם ילדים ונערים שעבורם הקריאות הגזעניות הם סוג של פורקן נעורים. אלא שאיננו יכולים לפטור זאת בבחינת "משובת נעורים" כמו שעושים אחינו מהשפלה בתגובותיהם לקריאות השטנה העולות משער 5, ושומה עלינו כחברה לעסוק ביתר שאת בחינוך הילדים האלה שזו הדרך היחידה להתמודד עם התופעות מסוג זה. התנערות מאחריות כלפיהם על ידי הפיכת בית"ר ירושלים למייצג כל מה ששלילי בחברה הישראלית והדרה ממנה אינה אלא, כאמור, התנערות מאחריות.

ובהקשר הזה יש לחזק שוב את ידיהם של אותם אלו שעושים לא מעט על-מנת להתמודד על התופעות האלה. אם זה הנהלת בית"ר בראשות איציק קורנפיין ששמה את הנושא בראש סדר העדיפויות שלה ובתוך כך גם חילקה אתמול לפני המשחק מנשרים בהם היא מפצירה באוהדים להימנע מקריאות גזעניות וגילויי אלימות (וגם אם ההשפעה של זה היא לעתים מוגבלת זה חשוב ו-וודאי עדיף מלשבת ולקונן שהכול שחור כמו שעושים רבים אחרים), ואם זה האוהדים ההולכים ומתרבים באופן שמחמם את הלב היוצאים בריש גלי כנגד התופעות האלה כמו שאפשר היה לראות אתמול בשלטים נגד הגזענות שהונפו ביציע המערבי.

על מה שהתרחש על כר הדשא אין מה להכביר מילים (אם כי יובל עדיין הצליח למצוא כמה ועל כך מגיע לו שאפו לא קטן), אני רק אתייחס למצבה של בית"ר כך: מבחינתי גם יאמרו לי עכשיו שנרד ליגה בסוף העונה אשכב על הגדר עבור המאמן הנוכחי שלנו. בשלב ההתפתחותי הנוכחי של אישיות אוהד הכדורגל שבי הזהות של המועדון חשובה לי יותר מהתוצאות על המגרש. כשאני מגיע לטדי ורואה את הנער מ-ממילא על הקווים אני יודע שהגעתי הביתה.

אני אמנם עדיין לא בא בימים אבל עברתי דבר או שניים בחיים ומהם למדתי שבסופו של יום זה הדבר החשוב ביותר. כל השאר? מספרים.

פורסם בקטגוריה בבל, ימק"א, כל הרשימות, עשרים ושניים משוגעים, עם התגים . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

11 תגובות בנושא הצהוב האפור הזה

  1. מאת יובל‏:

    שאפו איציק, מסכים עם כל מילה.
    גם לי הייתה בחילה אתמול מהשירים של אוהדים לא מעטים, אבל כואב לי שצבועים מסויימים בתקשורת מעדיפים לתלות את האשמה ב"מועדון" בית"ר ירושלים במקום להבין שהרעה החולה הזו נמצאת בחברה שלנו, ולא קשורה בכלל לבית"ר.\
    זה לא בא מכוונה לתקן את העוולות הללו, ואני בטוח שגם לא מתוך תפיסה הומאנית מי יודע מה של בורוביץ' וחבריו. זו פשוט צדקנות לשמה והזדמנות להוציא את כל העצבים שיש להם על בית"ר בדרך הקלה ביותר.

  2. מאת תומר‏:

    מסכים לגמרי בעניין השוטרים. מה עשו פה? הוציאו את השוטרים והכניסו במקומם מאבטחים חסרי ניסיון ויכולת ועכשיו מצקצקים ואומרים שחייבים שוטרים. מדובר בשטויות, עוד ניסיון של גורמים לעשות הון כלכלי ופוליטי על חשבון אוהדי הכדורגל.

    החברה שלנו בהחלט לא המצב טוב בלי קשר לביתר ירושלים, יש דברים לא פחות גרועים מאוהדים גזענים שמסתובבים בטדי. אבל הבעיה שיש ביתר ירושלים היא ראשית כל של ביתר ירושלים, אני במקומכם הייתי יותר ממודאג מזה שאיתמר בן גביר וברוך מרזל מסתובבים ביציע המזרחי ואומרים שחייבים לטפל בהתאחדות ובשופטים שכותבים דוחות נגד אוהדי ביתר.

  3. מאת איתן בקרמן‏:

    יובל, התשובה מאוד קלה: יש רק קבוצה אחת, בליגות הבכירות לפחות, שלא מאפשרת לערבי ו/או מוסלמי לשחק אצלה. עד אז, הכל תירוצי והמצאות.

  4. תומר,
    אני בהחלט מודאג ממה שהזכרת אבל אנחנו חיים במדינה דמוקרטית שבה כל אחד חופשי להסתובב ולעשות פרבוקציות היכן שהוא רוצה. החבר'ה האלה לא באים רק לטדי, הם מגיעים גם לכפרים ערביים כדי לעורר פרובקציות וזה משהו שגם בג"ץ לא יכל למנוע אותו.

    איתן,
    הנושא של שחקן מוסלמי הוא כתם שחור על המועדון שלנו ואני האחרון שיטמון את ראשי בחול בעניין הזה. אבל בכל זאת שני דברים:
    א. גם אם יהיה שחקן מוסלמי בבית"ר התקשורת תמצא סיבות אחרות להתנגח בנו.
    ב. מי שהפך את כל הנושא של שחקן ערבי בבית"ר לסמל זה התקשורת שנטפלה לנושא מלכתחילה והפכה אותו לעניין מכונן. שאם לא כך אני בטוח שכבר מזמן היה שחקן כזה בבית"ר (דדש בזמנו רצה מאוד להחתים את מחמוד סלמן מהפועל י-ם).

  5. מאת גיל‏:

    איתן, ראשית תיקון עובדתי קל – היו גם היו שחקנים מוסלמים בבית"ר – ויקטור פאצ'ה כדוגמה אחת.

    שנית, אכן העובדה ששחקן ערבי לא לבש את מדי בית"ר מהווה כפי שציין איציק "כתם שחור" על המועדון, אך לעתים נדמה לי שסוגיה זו הופכת להיות חזות הכל.
    שינויים לא מגיעים ביום אחד ובד"כ הם נעשים בצעדים קטנים. קל מאוד להשתלח בבית"ר (ובצדק) בנושא השחקן הערבי אך לא ראיתי כתבה מגבה / תומכת במפגן האומץ שמתקיים ביציע המערבי זה תקופה – שריקות הבוז לשירים הגזעניים, המחאה נגד "לה-פאמיליה" והשלט אשר הונף ביום ב' בערב "גזענות = פחדנות". מעניין לכמה מהכותבים בגנות בית"ר היה את האומץ להניף שלט כזה בטדי…
    זהו מאבק אשר מתרחש בטדי, לא בבלומפילד (שם ממשיך ה"קומץ הצהוב" לחקות את "הקומץ" של טדי בשירים גזעניים כל משחק, וה"קומץ האדום" סתם מכניס מכות למי שמעז להניף דגל ישראל בשער חמש), ולא בשום מגרש אחר בישראל.

    בית"ר השנה מתקיים תהליך/מאבק אמיתי, אבל זה לא ממש סקסי ומעניין, הרבה יותר מוכר ופרובוקטיבי זה להמשיך וזמר את הזמר "מעולם לא שיחק ערבי בבית"ר".

  6. גיל,
    תענוג לקרוא, כרגיל.

  7. מאת יובל‏:

    גיל, מצטרף למחמאה של איציק..

    בקרמן – או שאתה שקרן או שאתה לא יודע את העובדות. לבית"ר יש מספר שחקנים ערביים בגילאי ילדים ונערים (אני חושב שהשנה יש גם בנוער את אחמד שוויקי מבית צפאפא, אבל יכול להיות שהוא עוד בנערים, אני צריך לבדוק).
    הכתם השחור שיש על בית"ר בנושא הקבוצה הבוגרת הוא נכון, אבל כמו שאיציק אמר זה היה קורה מזמן אם התקשורת לא הייתה, בכוונה תחילה, הופכת את זה לסמל של בית"ר ומאפשרת לחבורת ערסים ביציע להפוך את זה לעיקרון יסוד ולסמל המכונן בעיניהם של המועדון, וע"י כך לשאוב ליציע עוד ועוד כהניסטים והזויים אחרים מסוגם (וזה גם לתומר).
    גם לי יש בחילה מכך שבן גביר מוצא את מקומו ביציע המזרחי (זאת אחת הסיבות שעזבתי את היציע הזה, למרות שלא ראיתי אותו שם בשנה שעברה בהחלט הרגשתי את "רוחו"), אבל התקשורת, ואיתן בקרמן בעיקר עם מסע הצלב המתמשך שלו נגד בית"ר ואוהדיה, אחראית לחלק לא קטן מזה.

  8. מאת תומר‏:

    יובל ואיציק,
    התקשורת מחפשת דם במקום שבו הוא נמצא. קחו למשל את הפועל באר שבע כדוגמא: בעונה שעברה כשאוהד אחד תקף את גיא עזורי בפליליות, הייתה התנפלות כוללת על כל אוהדי באר שבע ולא הפסיקו לציין את העובדה שאף מאמן לא זכה שם מעולם לקרדיט. השנה הפועל באר שבע לא נראית משהו ולמרות זאת ניר קלינגר מקבל שקט יחסי מהקהל, חוץ מחמי אוזן לא ראיתי שמישהו כותב על זה. זה הרי ברור שהדרך הקלה להגיע לעיתון זו אלימות אבל הטיפול בה הוא קשה ומייסר, כמו שלא כותבים על כל כיתה שבה לא הותקף מורה לא יציינו כל אוהד ביתר שהוא לא גזען. בסופו של דבר, התקשורת היא לא שה תמים פה, היא אינטרסנטית ולעיתים גם מגמתית אבל האשמה היא בראש ובראשונה של הנהלת ביתר לדורתיה שנכנעה לאוהדים ולא עשתה מעשה. לדעתי כיום, יש רוב בין אוהדי ביתר לאי הכללת שחקן ערבי בקבוצת הבוגרים ואני לא רואה שום סיכוי שאכן יגיע שחקן רכש כזה לבית"ר. אם כבר אז רק מהנוער ואז יהיה מבחן רציני לקהל, להנהלה וגם לתקשורת ואם כולם יעמדו בו, זה יהיה מקסים.
    איציק, אתה צודק לגבי זה שהם רשאים לעשות את הפרובוקציות שלהם. הבעיה היא שהם מוצאים שם במה. הם לא הולכים למשחקים של קבוצות אחרות למשל.
    דבר שני, אם היו משתמשים בביתי כדי לעשות פרובוקציות מסוג אלו יכול באמת להיות שלא הייתה לי אפשרות למנוע את זה, אבל לצאת נגד זה יש את האפשרות. אני ציפית מקורנפיין(או גורם אחר) שיגנה את זה דבר ראשון וינסה למנוע.

  9. מאת יובל‏:

    תומר, אתה לא יכול לדעת לגבי רוב הקהל של בית"ר כי אפילו אני בתור אוהד שהולך למשחקים לא יודע. מרבית הקהל של בית"ר לא בא למשחק, זאת קבוצה עם מאות אלפי אוהדים בארץ ויש ביניהם לא מעט שלא באים דווקא בגלל האופי שנוצר לקהל (ברור שאצל חלק גדול מהם זה תירוץ לזה שאין להם כוח/זמן, אבל בכל זאת). בכל מקרה זאת רק השערה.

    לא אמרתי שהתקשורת מחפשת רק את בית"ר, אבל אין ספק שזאת הקבוצה הכי נרדפת תקשורתית. יש באזז מדי פעם של התפנלות על קבוצה אחרת, כמו אשדוד בשבוע שעבר או באר-שבע בשנה שעברה, אבל אצל בית"ר זה מתמשך והתקשורת היא זו שיוצרת את המציאות באופן מתמשך, כפי שהדגמתי בהודעה הקודמת. אני יודע שזו לא הוכחה אמפירית, אבל זה ההסבר שלי לכך וממספיק אוהדים גזענים ובורים ששאלתי אותם ביציע למה הם אוהדי בית"ר, יש לי הרגשה טובה שאני צודק.

  10. מאת תומר‏:

    יובל, כמובן שמדובר בהשערה אבל אני לא מסתכל על מאות אלפי ה"אוהדים" שיושבים בבית. בלי קשר לביתר, אני לא סופר כאלה בדרך כלל. מבחינתי הייצוג של האוהדים נקבע במי שמגיע למגרש, בסופו של דבר אלו האנשים שאני חולק איתם משחק פעמיים שלוש בשנה וחלקם גם אחראים לסיבה שאני רואה ילדים בנתניה שחושבים שגזענות זה מגניב ולמה כולם צריכים להיות כמו ביתר
    (מזל שסבע, פיראס ואבו רוקון מוכיחים את טפשותם בכל שבוע מחדש). וממי שמגיע לטדי ולמשחקי החוץ(זה בכלל מכה אצלכם) אני מעריך שרובם מתנגדים, אני שומע אותם לפני ואחרי משחקים, אני רואה רוב גדול שמקלל שחקנים ערבים שמשחקים בנתניה ואני שומע כמעט את כולם שרים אחרי גול של ביתר שטועמה הוא מחבל. את המידע על הגזענות אני לא מוציא מהעיתונים כי באמת שלא צריך להתאמץ כדי למצוא אותה במשחקים של ביתר והייתי בהרבה כאלה במהלך השנים(למעשה הייתי ביותר משחקים של ביתר ממאות אלפי האוהדים שלה).
    כשאתה מדבר על התקשורת אתה צריך לזכור שמדובר בביצה והתרנגולת. אני אומר שתקשורת הולכת לאיפה שיש דם ובביתר לא חסר דם, התקשורת לא ממציאה את זה- מקסימום היא משחקת ומדגישה את זה. לטוב ולרע ביתר מסוקרת תקשורתית הרבה יותר מנתניה,אשדוד או באר שבע- לפני פתיחת העונה כולם היללו את קורנפיין על כך שהצליח לבנות קבוצה משום דבר(למרות שמדובר בכל זאת ב30 מליון שקל) כשבנתניה בנו קבוצה ב15 מליון שקל, עם ראיה לעתיד וכדורגל טוב ובקרית שמונה גם. ועדיין התקשורת תסקר את ביתר יותר-כולל שידור משחקים, כי ביתר זה רייטינג אז כותבים עליה הכל- כם את הטוב(כמה פימפמו בקיץ את אורי הסמל שחוזר הביתה?) וגם את הרע. מכיוון שיש הרבה רע, אי אפשר להתעלם מזה תקשורתית. והגורמים הרשמיים של ביתר מתעסקים יותר באיך להתגונן מהתקשורת או לתקוף אותה מאשר לא לתת לה סיבות לכתוב דברים שליליים.

  11. פינגבאק: אופסייד סטורי » ארכיון » על רגשות אחרי משחק (אני עם אורי)

סגור לתגובות.