על קיר הברזל (הביתרי"ת האמיתית)

מי מכם שעוקב בקביעות אחרי הבלוג הזה וודאי יודע כבר שאחת הגאוות הגדולות שלי היא החינוך הביתר"י שקיבלתי בבית, מורשתו של אבי-מורי. כמו שכתבתי כאן כבר בעבר, באופן טבעי הצביעו אצלי בבית מח"ל. הליכוד נתפס כממשיכו הטבעי של חירות, שלוחתה הפוליטית של התנועה הרוויזיוניסטית- היא בית"ר. הפעם האחרונה שהצבעתי מח"ל היתה בבחירות 99'. למעשה, מכיוון שהיתה זו גם הפעם הראשונה בה ניתנה לי זכות הצבעה, היתה זו גם הפעם היחידה. למרות זאת מעולם לא חשתי כי נטשתי את המורשת הביתרי"ת. להיפך. עבורי המורשת הביתרי"ת היתה תמיד הרבה מעבר לסוגיית ארץ-ישראל השלמה או היחס כלפי הסכמים כאלו ואחרים עם שכנינו הערבים. עבורי, באופן טבעי לחלוטין, מורשת בית"ר היתה בראש ובראשונה מורשת הומאנית. הומאנית לא במובן המעוות של יפי הנפש מצפונם של יבשות אירופה ואמריקה הכוללת דאגה לקרחונים בקוטב או לשבטים נידחים באפריקה בעוד הם לא החליפו מילה עם אחיהם או אחותם בעשור האחרון. הומאנית במובן האנושי הפשוט של כבוד הדדי, דאגה לאחיך הקרוב אליך ויושרה. או במילה אחת- הדר.

כשאני בוחן את המורשת הביתרי"ת בפריזמה הזו אני מודה שאיני מוצא בין תנועת הליכוד הנוכחית לבינה דבר וחצי דבר. חמור מכך. אני לא מוצא בין יו"ר אותה תנועה, בנימין נתניהו, לבין אותה מורשת ולא כלום. נתניהו הוא אופורטוניסט. אחד שמנצל את הסיטואציה ומנכס לעצמו ערכים ואידאולגיות בכדי לקדם את טובתו האישית. בדיוק כמו שעושים אותם יפי הנפש לחופיו הצפוניים של האטלנטי. אין זה מקרה שנתניהו מייצג את המודל האמריקאי. כמוהו כמוהם.

מאותו מקום בדיוק אני בוחן את המועמדת השנייה לראשות הממשלה- ציפי לבני. בניגוד לנתניהו היא גדלה בבית על ערכים ביתריי"ם. אביה ואמה היו לוחמים באצ"ל ושירי בית"ר שגורים בביתה על-פה. נתניהו, אני כמעט משוכנע, לא יודע אפילו מהן ראשי התיבות בית"ר. את החינוך שקיבלה ציפי לבני, ואת זה יכול לדעת הכי טוב רק מי שקיבל חינוך דומה, ניתן לראות בכבוד שהיא רוכשת לכל אדם- ידיד ויריב, בהתעקשות על ערכים ובאמונה החדורה בצדקת הדרך למרות כל המניעות והמכשולים. ציפי לבני היא המייצגת הנאמנה ביותר כיום של מורשת בית"ר. של ההדר הביתר"י.

בניגוד למה שאולי נתפס בציבור, האידאולוגיה הביתרי"ת רחוקה מלהיות חד-ממדית ומילטנטית. היא מורכבת, פרגמטית ומציאותית. הבחירה שעשה ז'בוטינסקי, בצדק גמור, בגישת "קיר הברזל" היתה, כפי שהעיד בעצמו, הבחירה הנכונה לאותה נקודת זמן. האידאולגיה שהסתתרה מאחוריה יכולה להיחשב היום יונית ממש.

להלן השורות הפותחות את מאמרו המפורסם "על קיר הברזל":

"את מחברם של השורות האלה חושבים לאויבם של הערבים, למצדד גירושם מן הארץ וכו'. אין זה אמת. מבחינה רגשית – יחסי לערבים הוא כיחסי אל כל שאר העמים: שוויון נפש אדיב. מבחינה פוליטית נקבע יחסי על סמך שני עקרונות. האחד, גירושם של הערבים מארץ-ישראל באיזו צורה שהיא נחשב בעיני לבלתי-אפשרי בהחלט; בארץ ישראל יהיו תמיד שני עמים. והשני, אני גאה על השתייכותי לאותה קבוצה, שניסחה את "תכנית הלסינגפורס" נסחנוה לא בשביל היהודים בלבד, אלא בשביל כל העמים; ויסודה הוא שיווי-זכויות לעמים. ככל היהודים מוכן אני להישבע בשמנו ובשם צאצאינו, שלעולם לא נפר שיווי-זכויות זה ולא נעשה ניסיון לגירוש או לדיכוי. כפי שרואה הקורא, הרי זה "אני מאמין", האומר כולו שלום."

כשאני קורא את דבריו אלו של ז'בוטינסקי אני יכול לדמיין בנקל כיצד הם יוצאים מפיה של ציפי לבני. אני יכול גם להבין כיצד הם מובילים לביקורת הנפוצה ביותר על לבני- שהיא מזגזגת ואין לה אידאולוגיה סדורה. אלא שמי שמזגזג וטועה כאן הם המבקרים עצמם! אידאולוגיה סדורה אין משמעותה פשטנות וסיסמאות. אידאולוגיה משמעותה ראייה מפוקחת ומורכבת של המציאות וחתירה להגשמתה של אותה אידאולוגיה בצורה היעילה ביותר נכון לנקודת הזמן הנוכחית.

באופן אירוני, ציפי לבני משלמת מחיר על חטאים לא לה. הציניות שאנחנו חשים כלפי הפוליטיקה הישראלית, הגורמת לנו להתייחס בחשדנות ובזלזול לדבריה במקום להתפעם מעושרם ודיוקם, מגיעה מההתנהלות של מי שמבקר אותה כיום ובראשם ביבי בכבודו ובעצמו. אלא ששומה עלינו, שנייה לפני שאנחנו ממחזרים את קרטון המיץ או תורמים להצלת רעבים באפריקה, להסתכל לעצמנו במראה ולשאול כיצד אנחנו נוהגים כלפי עצמנו, כלפי אחינו וילדינו? האם בכך שאנחנו מדירים רגלינו מהמשחק הפוליטי הישראלי אנחנו לא מפקירים את גורלינו וגורלם לידהם של אנשים לא ראויים? האם אנחנו יכולים לעשות לעצמנו את ההנחה של לא להקשיב לכל אחד מהמועדים, להסתכל לו בעיניים ולעשות את הבחירה הטובה ביותר האפשרית? התשובה היא ברורה- אנחנו לא יכולים לעשות לעצמנו את ההנחה הזו. ומשנעשה את הבירור המתבקש נגיע למסקנה היחידה המתבקשת: בעוד עשרה ימים זאת האחריות המוסרית שלנו ללכת לקלפי ולבחור בציפי לבני.

תל-חי

ציפי לבני על מורשתה הביתרית"ת, מתוך הבלוג של ציפי לבני:

פורסם בקטגוריה ימק"א, כל הרשימות, נשמת כל חי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

26 תגובות בנושא על קיר הברזל (הביתרי"ת האמיתית)

  1. מאת דניאל‏:

    פשוט נהניתי לקרוא את הניסוח הבהיר והברור שלך
    כל הכבוד על האיכפתיות ואני מקווה שנצליח כולנו לצאת מן האדישות ולהוביל את המדינה שלנו למקום טוב הרבה יותר ובעיקר להתפתחות במישור החברתי והערכי
    שבת שלום איציק אחי

  2. מאת יובל‏:

    איציק, פוסט מעולה למרות שאיני תומך של ציפי לבני (מצד שני, גם לא גדלתי על חינוך בית"רי אמיתי – אמנם אבא שלי מעריץ את מנחם בגין אבל בזה זה מסתכם, ומאז בגין הוא לא הצביע ימינה מהעבודה).

    דבר אחד מפריע לי, וזאת למרות שאני מסכים עם הביקורת על סדר עדיפויות קלוקל אצל חלק מבני התרבות המערבית-אמריקאית:
    אתה כתבת -"הומאנית לא במובן המעוות של יפי הנפש מצפונם של יבשות אירופה ואמריקה הכוללת דאגה לקרחונים בקוטב או לשבטים נידחים באפריקה", וזה מזכיר לי מאוד תכתובות וראיונות שקראתי מפי אישים אמריקאים מפורסמים כוולט דיסני (כן, זה משלגיה ובמבי) והנרי פורד (כן כן) שמחו בתוקף נגד ההתערבות היתרה של יהודי ארה"ב בדעת הקהל בסוף שנות השלושים ותחילת שנות הארבעים, ועל כך שאותם יהודים משפעים עלולים לגרור את ארה"ב למלחמה לא לה באירופה בשל צרותיו של עם אחר שאין להם שום קשר אליו.
    הנקודה שלי היא ששבטים נידחים באפריקה, או במערב סין, או ברצועת עזה או בשדרות (וסליחה על ההשוואה, אתה יודע שתמכתי במבצע עופרת יצוקה) – גם הם בני אדם, וטוב שיש הומאנים שדואגים גם להם.
    הערכים האמריקניים הקלוקלים שביבי מתחבר אליהם ומייצג אותם הם לא אותם ערכים של השמאל האמריקאי (שלא מיוצג בבתי הנבחרים האמריקאים), אלא הערכים הקפיטליסטיים והפרידמנים (פרידמנים מלשון מילטון פרידמן, אני בטוח שלבובליל אין בכלל מושג מי זה) שלאורך מרבית שנותיה של ארה"ב מהווים את המיינסטרים ואת קו המחשבה המוביל.
    רק המשבר אחרון שינה אותו קצת וגרם לאמריקאים להבין שקפיטליזם טהור תמיד ייפול בסוף, ויפיל איתו את כולם.

    ולמרות כל מה שכתבתי כאן –
    אפשר לפרסם את הפוסט שלך כפוסט אורח אצלי? (לא באופסייד סטורי, בבלוג הראשי)

  3. מאת אלי‏:

    הרגשתי הזדהות וחיבור עם כל מילה שלך- עד שהגעת לציפי לבני ולפוליטיקה של ימינו. אל תחיה באשליה ציפי לבני היא כבר מזמן לא "בית"רית" ואפילו לא ימין מתון. היא שמאל מפורש והדרך שבה בחרה ללכת היא בקצה השני של המפה הפוליטית מבית"ר וכן מממשיכת דרכה בימינו- הליכוד בראשות ביבי נתניהו שאמנם הוא לא בגין אבל הוא הדבר הקרוב לכך ביותר שיש היום, בודאי יותר מלבני.

  4. דניאל אחי היקר, כבוד גדול הוא לי.

    יובל.
    אני אשמח אם תפרסם את הפוסט ביובלוג.

    אני אחדד מעט את הטענה שלי כלפי מה שאני מכנה "הומאניות מעוותת":

    לדעתי, כמו שאמרו חז"ל, צדקה מתחילה בבית. היינו, אם מישהו מתייחס בכבוד והגינות לאחיו סביר ביותר להניח שיעשה זאת גם כלפי אחרים רחוקים יותר.
    הניכור והבדידות בחיים המערביים וחוסר האכפתיות לאחר הקרוב (מהדלת ממול או אפילו מהחדר ממול) לא מתיישבים לי עם הדאגה לרעבים האפריקה. למשל, הבי.בי.סי יפתח בד"כ את מהדורת החדשות עם איזו כתבת תחקיר על מושל מושחת בזימבבווה או מתנחלים שעקרו עצי זית בשומרון ואילו את הידיעות על החיילם הבריטים שנהרגו באפגניסטן הוא יביא בשני שורות בסוף המהדורה, בין הקריקט למזג-האוויר. איכשהו זה לא מסתדר לי.
    אני מרגיש שאולי יותר קל להיות הומאני ומוסרי כשמדובר על משהו רחוק ממך. הרבה יותר קשה כשמדובר במשהו קרוב אליך. כמו התמיכה שלך, שלי ושל אחרים במבצע "עופרת יצוקה" למרות שבטננו התהפכה למראה ההרוגים בעזה. פשוט כי ידענו שבתמונה הרחבה והמורכבת המבצע הזה בעצם נעשה בשם ערכים מוסריים.
    לדעתי, אם כן, במערב הרבה פעמים מעדיפים להתחמק מהדילמות הקשות האלה ולהשתיק את מצפונם בכך שהם מוסריים ע"י התגייסות למען מטרות, נעלות כשלעצמן, אבל רחוקות וללא מעורבות רגשית.

  5. אלי.
    ציפי לבני היא לא שמאל, אבל גם לא ימין ובזה אני מסכים איתך. אני חושב, כמוה, שהחלוקה המסורתית בין שמאל לימין לא רלוונטית כיום כשכולם פחות או יותר מסכימים על שני מדינות לשני עמים. לכן, גם בתור מי שגדל בבית ימני, אין לי כל מניעה לתמוך בה.
    להיפך, אני חושב שהאינטרס שלנו כיום הוא שתקום מדינה פלסטינית וכך יהיה לנו כתובת ליורי הקסאמים וחופרי המנהרות במקופ לרדוף אחרי מחבלים בסמטאות עזה כשכל ראש כנופייה הוא מלך.
    בכל מה שקשור להתנהלות בטחונית אני מרגיש שציפי לבני נאמנה לחלוטין לערכים של "קיר הברזל" ממש כמו רבים ממי שיגדירו עצמם כשמאלנים.
    אתה מוזמן לצפות בדברים הבאים:
    https://uk.youtube.com/watch?v=b839q-_rb5M&eurl=https://tzipilivni.co.il/

  6. מאת יובל‏:

    איציק, קודם כל הנה הפוסט – https://www.yuvalog.co.il/?p=172

    לנושא הדיון הצדדי שפתחנו כאן – אני מבין את כוונתך, ונשמע לי הזוי לגמרי שידיעה על חיילים בריטיים הרוגים לא פותחת את מהדורת החדשות של ה-BBC. לא, בעצם הזוי זה אם ידיעה כזאת לא פותחת את מהדורת החדשות של SKY, אם רשות השידור הציבורית בבריטניה לא חושבת שמדובר בידיעה הראשית כבר מדובר במשהו רקוב ובעייתי במיוחד. כל מי שמדבר על צבא מקצועי וביטול גיוס החובה, צריך לשים לב לזה. זה מה שקורה ברגע שהחיילים הם לא הילדים והאחים של כולנו – הם הופכים להיות משהו שולי, והמוות שלהם בשליחות המדינה לא מעניין אף אחד. מזכיר לי איזה שר בממשלה שמבטא את העמדות הכי ניציות בנוגע למבצע בעזה – כי הציבור שלו לא נמצא שם, הילדים שלו לא נמצאים שם ובאופן כללי מה אכפת לו.
    אבל אני סוטה טיפה מהנושא עכשיו, וגם ככה אנו דנים כאן על משהו צדדי לחלוטין ביחס לפוסט שלך…

    בכל זאת – כן טוב שיש מי שמתעסק ומי שמתריע לגבי עניינים שהם רחוקים מהעין ורחוקים מהלב. כך גם דעתי על בצלם – הם הרבה פעמים מוטים, והרבה פעמים מרגיזים אוי – אבל ברור לי שאנחנו חייבים אותם, כדי לשמור על המוסר שנשאר לנו אנחנו חייבים שמישהו יתעסק *גם* במה שקורה מעבר לקו הירוק, באזורים עליהם אנחנו שולטים (אם מבפנים ואם מבחוץ) ולאנשים עליהם אנחנו אחראיים.
    אותם יפי נפש צפון אמריקאיים שומרים על כך שמישהו יתעניין ויביע עמדה לגבי מה שמתרחש גם במדינות נידחות ונחשלות באפריקה.
    זה חשוב, גם אם המניעים של אותם אנשים לא נראים לך בדיוק.

  7. מאת דוד מירושלים‏:

    יותר מדי דברים פשטניים, אוטומטיים, מופרכים וגם לא נכונים.
    מצטער איציק, ככה אני חושב.
    די מופרך, למשל, לתמוך בקדימה ולומר על נתניהו שהוא "אופורטוניסט".
    לא נכון, למשל, לומר על נתניהו שהוא לא בא מבית בית"רי.
    ואני יכול לעבור לאורך רוב הפוסט.
    שבת שלום שתהיה.

  8. תודה על הפרסום יובל.
    אני מסכים לחלוטין ומזדהה עם הרישא של דבריך. במיוחד הרמיזה שלך לגבי אלי ישי. בכלל, יש לי משנה סדורה לגבי האופרטוניזם של ש"ס גם כן ואולי אני גם אגיע לזה לפני או אחרי הבחירות (זה יישאר רלוונטי).

    לגבי הסיפא- אני מסכים שחשוב שמישהו ידאג למה שקורה במדינות נידחות באפריקה אבל נדמה לי שגם המניעים חשובים כי בסופו של דבר הם משפיעים על האידאולוגיה.

    דוד.
    לא יודע לגבי אנשים מסויימים בקדימה, אבל ציפי לבני לא עזבה את הליכוד מתוך אופורטוניזם.
    אם זאת היתה האג'נדה שלה היא כבר יכלה להתרווח היום על כסא רוה"מ.
    שתהיה באמת שבת שלום, זה הכי חשוב.

    ואם כבר אתם פה, אז משהו לקראת מחר- אחד השירים הכי טובים שיצאו מהיציע המזרחי בשנים האחרונות:
    "קר-נ-בל, סגרו את הנמל, מי שלא קופץ- מובטל" :)

  9. מאת שבי כהן‏:

    איציק ידידי,

    טוב שיש בינינו עוד אנשים מאמינים… זה חשוב…

    וברצינות, לגופו של עניין – קשה לי מאד להתחבר להווי החירותניקי-רוויזיוניסטי-בית"ר שהעלית כאן. לא באתי מבית כזה, לא הצבעתי מעולם ליכוד, וזו (כנראה) גם לא תהיה אופציה עבורי בטווח הנראה לעין.

    ועדיין, קדימה היא לא אופציה ראויה, לא בגלל ליבני, שאותה אני מעריך ומכבד יותר מהשניים האחרים, אלא בגלל הנדוניה שהיא מביאה איתה. לא צריך ליפות את הדברים – אנחנו לא בוחרים כאן ראש ממשלה בסגנון הבחירות באמריקה, זו השיטה הישראלית הדפוקה שאם הצבעת ביבי קיבלת פייגלין ואם הצבעת ציפי קיבלת את רוחמה והחבר'ה.

    אין לי כמעט ספק שקדימה מתפוררת אחרי הבחירות. החוט המקשר היחיד בין אנשים כמו מופז או שנלר לבין רמון או שמעון פרס היה אריק שרון. מה יחזיק אותם עכשיו ביחד, ציפי? אשרי המאמין. אתה מסתכל על הנבחרת של קדימה ורואה שם כלום ושום דבר (כמו שאומר קופמן).

    ומעבר לזה, עד כמה שהטיעון הזה ישמע פופוליסטי (וכנראה שהוא גם כזה), המלחמה האחרונה חידדה את המשמעות של הנהגה עם ניסיון. בסיבוב הקודם, בלבנון עם אולמרט-פרץ-חלוץ, זה נגמר בבכי, ואילו הפעם עם אותו אולמרט בעל הניסיון בשיתוף ברק ואשכנזי, זה נראה עולם אחר.

    לא שאני אומר שאצביע ביבי או ברק כי יש להם ניסיון שלציפי אין. אני פשוט חושש ממפלגת האווירה הזו שנקראת קדימה. מחנה פליטים בלי ערכים, בלי עבר, וכנראה גם בלי עתיד.

    אם תוכל להבטיח לי היום שציפי תהיה ראש ממשלה, ברק בבטיחון, ביבי במשרד החוץ ואשכנזי רמטכ"ל – אני אצביע מה שתבקש. אפילו עבור הגברות בלילא ואיציק, מחלק הג'ובים הנגבי והמנשק רמון.

    עם כל הקמפיין שאתה עורך עבורה, אתה מגיע לארץ לקראת הבחירות?

  10. מאת יהוד‏:

    אתם לא זוכרים מה קרה פעם אחרונה שאישה ניהלה את המדינה הזאת?!?!

    אביגדור ליברמן!!

  11. מאת יובל‏:

    איציק – נכון, ואני דווקא שמח לדעת שיש מי שמתעניין גם במדינה מוכת גורל כמו זימבבואה. טוב לי לדעת שברק אובאמה, הנשיא הנבחר (ובצדק) של ארצות-הברית, הודיע שהוא הולך לפעול לטובת תושבי המדינה הזאת.

    יהוד –
    תודה על הודעתך.
    הייתי שמח אם ביבי, ליברמן ומפלגותיהם היו מעזים להגיד בגלוי את מה שאתה ומרבית תומכיהם חושבים – שאישה לא יכולה לנהל את המדינה, וזאת סיבה מספיק טובה לא להצביע ללבני (לי יש סיבות אחרות לא להצביע עבורה, והעיקריות הן חברי מפלגתה – אבל אין לי ספק שלבני עצמה היא המועמדת הטובה מבין השלושה לראשות הממשלה).

  12. מאת יוני‏:

    איזה פאדיחות אתה עושה מה זה הכתבה הזאת מתבייש שיש אוהדים של בית"ר כמוך

  13. מאת גיל - בוסטון‏:

    איציק,
    תיקון עובדתי קל. לטעון כי "…בניגוד לנתניהו היא גדלה בבית על ערכים בית"ריים. אביה ואמה היו לוחמים באצ"ל ושירי בית"ר שגורים בביתה על-פה. נתניהו, אני כמעט משוכנע, לא יודע אפילו מהן ראשי התיבות בית"ר", זו טענה אשר לא ממש מעוגנת במציאות.
    אביו של ביבי, הפרופסור בן-ציון נתניהו היה מזכירו האישי של ז'בוטינקי כך שקשה לי להאמין שהוא גדל ללא ערכים בית"רים, או בלא לדעת מה ראשי התיבות "בית"ר.

  14. מאת מתן‏:

    אני לא יכול להבין דבר כזה.
    אתה פונה לאנשים ומבקש מהם להפקירת פשוט ככה- להפקיר את המדינה שלנו בידי ציפי לבני כשגם אתה יודע שהיא אינה מסוגלת לעמוד בראשות ממשלה ובטח לא בראשות ממשלת ישראל.
    אני לא מטיף כאן להצביע לביבית וגם לא לאהוד ברק. אבל כל אדם שילך עוד שבועיים לקלפי ולא יבחר בביבי או בברק לראשות הממשלה אלא בליבני כאילו חרץ למדינתנו גזר דין המוות!
    ומה שהיה הכי קשה לי להשלים איתו זה החיבור שניסית לעשות בין המורשת הביתרית הציונית לבין גברת ליבני. ביננו, היא לא מייצגת ולא מעט מהמורשת הזו.
    שבת שלום לכולם.

  15. מאת טומי ברר‏:

    ליבני? הסטיקר זה גדול עליה זה הדבר הכי אמיתי ונכון שיש במערכת הבחירות הזאת.
    בכלל קדימה מעמידה רשימה די מעליבה…
    מהמפלגות הגדולות ישראל ביתנו בעיקר בגלל עוזי לנדאו.
    ואם לא יש מספיק מפלגות קטנות עם אג'נדה ששווה לתת להן את הקול שלכם…

    מורשת בית"רית? ליבני? ניסיון קישור פתאטי שלא הלך…

  16. מאת דוד מירושלים‏:

    איציק, דבר ראשון, אתה לא יכול לצטט את המאמר על קיר הברזל ואת לבני באותה נשימה, היא פשוט מצהירה שתעשה את ההיפך מכל אלה.

    קיר הברזל אומר ששלום עם הערבים יהיה רק מתוך הכרה שלהם בכוחה של ישראל, ושאיפה שלהם להגיע לשלום מתוך פחד מכוחם של הישראלים.
    נראה לך שמועמדת שמצהירה על כוונתה לסגת מכל יהודה ושומרון וחלוקת ירושלים, יוצרת את ההרתעה הנדרשת?

    פשטני מאוד לצטט חלק קטן ממאמר משנות השלושים מבלי להסביר את הרקע שלו.
    מי מהקוראים יודע מה הייתה "תוכנית הלסינגפורס"?
    מי מהם יודע מהי אותה הלסינגפורס?

    אולי המייצג של הבית הבית"רי של לבני הוא אחיה התומך בליכוד?
    דווקא איתן לבני היה ממתנגדי הפוליטיקה הבית"רית של הצה"ר בזמן שהיה קצין המבצעים של האצ"ל, ובאופן כללי אני יכול לומר לך שאין מפלגה ישראלית שייצגה את תנועת בית"ר לפי כל כלליה של התנועה.

    אם כבר אז הבית"ריות נמצאת אצל מפלגות הימין, ולא אצל קדימה, מפלגה שהוקמה ע"י שרון המפא"יניק, ומבחינה מדינית לא שונה ממרצ או מהמערך.

    באומרי "אופורטוניזם" אני מתייחס לקדימה בתור מפלגה אחת, כי המחיר שיש לשלם עבור לבני בראשות הממשלה עובר דרך חיים רמון ורוחמה אברהם בממשלה, ואלה אופורטוניסטים ידועים ומוכרים.
    כל זאת בלי קשר ללבני עצמה, שהיא אמנם לא אופורטוניסטית, אך גם לא יותר מכך. לא מעניין אותי שהיא "איננה מושחתת", גם נתניהו וברק לא מושחתים, אז מה?
    אתה איציק, אינך מושחת, גם אני לא, האם זה עושה אותנו למועמדים לראשות הממשלה?
    חוצמזה, הימין לא שונא ערבים, אני בתור ימני יכול לומר לך את זה, והציטוט הזה מתוך דברי ז'בוטינסקי הוא ציטוט שהייתי שומע מכל ח"כ הגיוני שלא תומך בטרנספר…

    משום מה אני מוצא את ה"הדר" האמיתי בבני בגין ולא במאיר שיטרית, אבל זה לא רק אני, זה רוב העם שתומך בסקרים בימין.

    אבל נראה לי שאתה סימנת את נתניהו מסיבות אלו או אחרות, ועכשיו כמנהג השמאל כלפי כל מועמדי הימין אתה מכפיש את שמו בתערובת של בורות ושקרים.

    יובל, אתה בתור תומך של מרצ רוצה בבחירתה של לבני כי אתה יודע שהיא תריץ מהלך לחלוקת הארץ וירושלים, ולא מתוך עוד משהו. אבל מה ללבני ולכלכלה השמאלית שאתה ושכמותך רוצים להנהיג במדינתנו?
    אה ועוד משהו, אני דוד מירושלים, נעים מאוד. אני ימני ולא מעניין אותי שלבני היא אישה, ממש לא אכפת לי מהעובדה הזאת. אני אינני מתנגד לנשים (אני אפילו אוהב מאוד את המין הזה), וחושב שראש ממשלה אישה זה דבר מקובל ונורמאלי. אז בבקשה לא להכליל.

  17. מאת rd17‏:

    אם רק בני בגין היה עומד בראש הליכוד….

  18. מאת דוד מירושלים‏:

    רד17, באמת…
    ד"ר בני בגין הוא "קיצוני" ואפילו "הזוי"…
    לעומתו ד"ר יוסי בילין הוא "שקול" ו"שפוי"…

  19. מאת אריגיא‏:

    איציק, בלי קשר להעדפות הפוליטיות שלי, והיות שאני לא מצביע כבר בכמה קמפיינים זה לא משנה, אני רק מקווה שלבני מעריכה את המאמצים שאתה עושה עבורה. אני לא בטוח שאפילו היא הייתה מסוגלת להפוך את התמונה ולהוציא ממנה מה שאתה הוצאת.

  20. מאת ארי הכריש‏:

    איציק מה קורה עם הספורט ? דברים גורליים מתרחשים ואתה עם הלבני הזו.

  21. מאת יובל‏:

    לאריגיא,

    אתה חייב להצביע! אם אין לך למי, קח את כל האופציות שלך ובחר באקראי.
    לא הצבעת? כאילו הצבעת למתנגדיך

  22. מאת אריגיא‏:

    זהו, שאין לי מתנגדים. המערכת עצמה, זאת הבעיה שלי.

  23. מאת יובל‏:

    לא יכול להיות. לא מכיר אותך, אבל היית בוחר באחמד טיבי? או ביהדות התורה? לא יכול להיות שמבחינתך זה אותו דבר. עצתי לך, גש לקלפי, קח לידך את כל הפתקים ותתחיל לסנן למי בודאות אתה לא מוכן לתת את הקול שלך. ערבב את שאר הנותרים, בחר אחד ושים במעטפה. אתה אפילו לא צריך לדעת למה בחרת, זרוק את הפתקים שנותרו לך ביד מבלי להסתכל. כך לפחות לא ויתרת על זכות ההצבעה שלך וגם תצא מהקלפי עם מצפון רגוע.

  24. מאת אריגיא‏:

    אתה בטוח שזה מה שאתה רוצה? אני מתרשם שזה חשוב לך, אז לא עדיף שאנשים יצביעו למי שכן, ולא כנגד מי שלא?
    וחוץ מזה, הבעיה שלי היא עם המערכת. ההצבעה הבאה שלי תהיה כשיהיו בחירות אזוריות שמעניקות לכל האזרחים זכויות שוות, ולא נותנים את המדינה שבי בידיהם של מרכזי המפלגות הגדולות.

  25. מאת אביאל‏:

    בוא נגיד שקדימה הוקמה ומתקיימת על המושג אופורטוניסט, אם אתה לא רוצה מנהיג אופורטוניסט פשוט אל תצביע ללבני, אני מצטער מאוד איציק אבל אתה יכול לשאול כל פרשן/מומחה/מה שלא יהיה והוא יגיד לך בדיוק מי אופורטוניסט ומי לא, לבני היא כזאת כל כך ואת זה היא למדה מאריאל שרון, שההורים שלי בחרו בו בגלל "דין נצרים כדין ת"א" וראינו מה קרה עם נצרים.

    הליכוד היא היחידה שממשיכה בקו שלה (אולי גם מפלגת העבודה עם מנהיג אחר) מאז ולתמיד, אני לא אומר שהיא מושלמת אבל השיפור ניכר לעין בעיקר ברשימה, כל עושי הדילים למינהם רוחמה אברהם, אפלולו, גדעון עזרא וכו' נמצאים בקדימה.

    בקיצור אני חושב שיש לך איציק ולעוד כמה אנשים בעיה לא מובנת מביבי, ככל הנראה מאיך שהתקשורת גרמה לו להיראות, אבל העובדות מדברות בעד עצמן ואני מאמין שגם העם יראה את זה בקלפי.

  26. מאת בני‏:

    לא מסכים בכלל…. לבני מוכנה לוותר על הרבה שטחים… אם היא לא הבינה מה שבן דוד שלי בן 7 כבר הבין… שמסירת שטחים לא תורמת דבר אז מנהיגה היא לא,לא בישראל… גדלה על המורשת הביתרית זה בסדר,פינתה יהודים בצורת טרנספר בהתנטקות זה ממש אבל ממש לא ביתרי ! ביתרי זה לא לירות על יהודים גם כשהם יורים עליך…. ראה- אטלנה

סגור לתגובות.